Inzet van het informele netwerk in het onderwijs: een kans of bedreiging? Deze studiemiddag biedt een contextueel perspectief op de inzet van mensen uit het informele netwerk bij ontwikkelingsvragen van kinderen en jongeren voor professionals werkzaam in BO, VO, SO, MBO.
In het onderwijs weten we dat samenwerking met ouders bijdraagt aan het kunnen leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren. In het eigen informele netwerk rondom kinderen en jongeren en hun ouders zit veel steunende kracht, die we nog weinig benutten. Sterker nog; misschien moet het perspectief omgedraaid worden; eerst zoeken naar betekenisvolle relaties uit de eigen context, en hulpbronnen uit het natuurlijke netwerk.
In de hulpverlening wordt gewerkt met de JIM aanpak. Jouw Ingebrachte Mentor; een zelfgekozen helper uit het eigen netwerk van de jongere die mee gaat praten en denken over het weer vlot trekken van de vastgelopen ontwikkeling van de jongere. Ook in het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van ouders (met bijv. ervaringsdeskundigheid) die als buddy gekoppeld worden aan andere ouders van kinderen die vastlopen. Preventief is het inzetten van mensen uit het informele netwerk ook een sterke zet.
Vanuit het contextueel perspectief is het inzetten van anderen uit het informele netwerk een duurzame en logische keuze. Professionals komen en verdwijnen, en worden bovendien ook begrenst door het feit dat het ‘werk’ is en er meerdere loyaliteiten meespelen. Erkenning van de complexiteit van de situatie van kinderen en jongeren met stagnerende ontwikkeling is krachtig als ervaringsdeskundigen de ouders die er nog middenin zitten, kunnen ondersteunen.
Risico’s zijn er ook. Neemt een ervaringsdeskundige ouder zijn eigen teleurstellingen en ervaren onrecht mee in het contact met ouders die de klus nog moeten klaren? Kunnen zij verbindend werken met school en ondersteunende professionals als zijzelf mogelijk ook onbetrouwbaarheid hebben ervaren? En in het geval van de inzet van JIM: wat doet het met de loyaliteit van kinderen aan ouders, en het recht van ouders om ‘eindverantwoordelijk te zijn’ als er een JIM meepraat en meebeslist? Kan een schoolmentor of juf uit de klas een JIM zijn en hoe beïnvloedt dat de relatie met ouders?
Op deze studiemiddag onderzoeken we, samen met studenten vanuit de contextuele opleidingen, de kansen en bedreigingen van het werken met het informele netwerk als hulpbronnen voor kinderen, jongeren en hun ouders.
Op het programma van deze studiemiddag staan:
- Een spreker die de kracht en dilemma’s van de JIM aanpak voor het voetlicht stelt;
- Presentatie van een onderzoek van het lectoraat ‘Informele netwerken’ naar de inzet van ervaringsdeskundige ouders als buddy’s bij kinderen met die extra ondersteuning nodig hebben;
- Contextueel perspectief op het werken met deze informele ‘partners’ in tafeldiscussies.
Er is veel gelegenheid voor ontmoeting en uitwisseling van ideeën. Je gaat naar huis met visie op het werken met informele partners en do’s en dont’s voor die samenwerking. Contextueel werken in het onderwijs en daarbuiten doe je samen!