Onhandige communicatiepatronen doorbreken met de contextuele benadering.
Voor: | Leraren, docenten, ondersteuners, zorgcoördinatoren en andere professionals in het Onderwijs (PO, VO, MBO, Speciaal onderwijs, VSO) |
---|---|
Door: | Veresca van den Berge |
Samen met: | Studenten van de Master en Post-hbo contextueel werken in onderwijs |
Als onderwijsprofessional heb je vast al eens de waarde ontdekt van de contextuele benadering voor je leerlingen of studenten, of je bent er benieuwd naar. Maar heb je ook al eens nagedacht over wat deze benadering kan betekenen voor het vergroten van je eigen invloed in de organisatie waar je werkt?
Mensen die in het onderwijs werken zijn vaak zeer gedreven en voelen zich erg verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit en het welzijn van de leerlingen. Terwijl iedereen daarvoor zijn uiterste best doet, kunnen we elkaar toch wel eens erg in de weg zitten. Er kan er zomaar weerstand ontstaan in de samenwerking, bij jezelf of bij anderen. Tegenstrijdige belangen op inhoudelijk, financieel of organisatorisch gebied kunnen behoorlijk frustreren en ontmoedigen. Onhandige communicatie ligt onbedoeld op de loer waardoor de onderlinge spanning oploopt. Niemand is daarop uit en het is jammer van de energie.
Hoe versoepel je dan de samenwerking terwijl je zowel jezelf als de ander recht doet?
Deze studiemiddag gaan we aan de slag met hoe je ongewenste patronen sneller doorbreekt vanuit de principes van de contextuele benadering. We behandelen hiervoor de Transactionele Analyse, waarbinnen de thema’s gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid een grote rol spelen. Voor de kenners: we gaan vanuit de invalshoek van de 3e dimensie bevrijdende interventies leren toepassen vanuit de 4e dimensie.
Op deze middag krijg je inzichten en tips vanuit de theorie en we gaan er meteen ook praktisch mee aan de slag. Zo kun je zelf ervaren wat het voor jouw situatie als onderwijsprofessional kan betekenen. Je gaat naar huis met kennis, vaardigheden en een bewijs van deelname in het kader van professionalisering.
Spreker:

Veresca van den Berge is organisatiepsycholoog en schreef samen met Hans Groeneboer het boek ‘Dynamiek in verbinding’ over de contextuele benadering op je werk. Ze heeft sinds 2008 haar eigen praktijk Coanta Consult voor individuele trajecten ‘Professionele Effectiviteit’ en werkt zowel contextueel als ervaringsgericht. Centraal in de werkwijze staat steeds de integratie van je interne en je externe dialoog. Het doel is altijd om samenwerking leuker en succesvoller te maken.