Ben jij praktijkbegeleider van het CHE-deeltijdonderwijs? Dan ontmoeten we je graag op onze online Praktijkbegeleiders-bijeenkomst op woensdag 15 november 2023. Want juist samen met jou kunnen we onze studenten - jouw (toekomstige) collega’s - een krachtige leeromgeving bieden.
Elk studiejaar organiseert de CHE twee bijeenkomsten voor praktijkbegeleiders van deeltijdstudenten, één online en één fysiek. De eerste bijeenkomst van dit cursusjaar vindt online plaats op woensdag 15 november. De tweede bijeenkomst (op de CHE) staat gepland voor woensdag 17 april 2024.
Workshops per opleidingen
Het aanbod workshops verschilt per opleiding, op het aanmeldformulier kan je zien welke workshops er per opleidingen aangeboden worden.
Welke deeltijdopleidingen doen mee?
- Bachelor Verpleegkunde (*)
- Bachelor Verpleegkunde DT+ (*)
- Bachelor Social Work
- Bachelor Leraar Basisonderwijs
- Bachelor Theologie
- Ad Sociaal Werk in de Zorg
- Ad Pastoraal Werk
- Ad ICT Service Management
- Ad Pedagogisch Educatief Professional
Programma
- 09.00-09:30 uur: Welkom en opening
- 09:30-10:30 uur: Ronde 1
- 10:30-10:45 uur: Pauze
- 10:45-11:45 uur: Ronde 2
Informatie over de verschillende voorlichtingsrondes
Voorlichtingsronde praktijkleren
De praktijkleeromgeving is een zeer belangrijke, wellicht de belangrijkste, component van het deeltijdonderwijs aan de CHE. In deze voorlichtingsronde komt dan ook het belang van een krachtige leeromgeving aan de orde en op welke manier de praktijkbegeleider hier een bijdrage aan kan leveren.
Voorlichtingsronde module 1 + assessment
In de eerste module staat de oriëntatie op het vak centraal en de positie van de student als professional. Daarnaast worden ook de kennis en vaardigheden van de student in kaart gebracht. Dit gebeurt tijdens een instroomassessment. Als blijkt dat de student bepaalde leeruitkomsten al beheerst, kunnen er (delen van) modules worden overgeslagen.
Tijdens deze voorlichtingsronde zal de nadere inhoud van module 1 en het instroomassessment aan bod komen.
Voorlichtingsronde opleidingsspecifieke modules 2, 3 en 4
Het leren binnen de deeltijdopleiding van de CHE wordt gestuurd door leeruitkomsten, die samen gebracht zijn in modules. In elke module komen andere onderwerpen aan bod. Module 2 t/m 4 zijn opleidingsspecifieke modules. In deze modules staat de kern van het vak centraal.
In deze voorlichtingsronde wordt er voorlichting gegeven over de diverse leeruitkomsten en beroepsproducten en welke rol de praktijkbegeleider hierin heeft.
Voorlichtingsronde module 6 en 7
Module 6 en 7 zijn generieke modules. Ze zijn grotendeels hetzelfde voor alle studenten, maar er is via toetsing en opleidingsspecifieke colleges ook aandacht voor de specifieke beroepsgroep.
In module 6 doen de studenten een praktijkonderzoek (6.3), dat gekoppeld kan worden aan de thema’s Samenwerken (6.1) en Netwerken (6.2). Het is onze ervaring dat veel studenten het moeilijk vinden om een goed onderzoek uit te voeren. Tegelijk zien we veel organisaties dankbaar gebruik maken van de onderbouwde inzichten, die studenten opdoen en via aanbevelingen doorgeven.
Module 7 is kort samen te vatten in “Jij realiseert een verbetering in de organisatie”. Het gaat om professioneel leiderschap (‘jij’, uitgewerkt in 7.1), om innoveren en veranderen (7.2) en om projectmatig en ondernemend werken (7.3). Veel studenten starten met knikkende knieën en eindigen met stoere stevigheid over de behaalde resultaten.
Het is onze ervaring dat nogal wat praktijkbegeleiders zoeken naar hun rol bij deze twee modules, daar wordt tijdens deze ronde op ingegaan.
Voorlichtingsronde module 8
Wat betekent het om praktijkbegeleider te zijn in de eindfase van de studie?
De student rondt in de studie dan een position paper af (8.1), de toets op het terrein van professioneel handelen (8.2) en de afstudeerproeve 8.3 (onder de mooie naam: Innoveren en onderbouwen).
Voorlichtingsronde Verpleegkunde DT+(*)
1e Ronde: Professionele identiteit en flexibel studeren in deeltijd+
Ontdek tijdens deze sessie wat ons nieuwe deeltijdplus arrangement inhoud, wat dit betekent voor studenten en voor praktijkbegeleiders, hoe zij tijdens de opleiding begeleid worden in het ontdekken en ontplooien van hun professionele identiteit en hoe we mogelijkheden bieden om flexibel te kunnen studeren.
2e Ronde: Beoordelingssystematiek deeltijd+
In deze sessie komt u meer te weten over de beoordelingssystematiek voor de deeltijdplus studenten. Met welke toetsvormen werken we? En welke rol is hierbinnen voor de praktijkbegeleider? Hoe werken we als docent, praktijkbegeleider en student samen om te komen tot een beoordeling?
Voorlichtingsronde Ad’s
De Ad-opleidingen bestaan uit vier modules. Module 1 is generiek en module 2, 3 en 4 zijn opleidingsspecifiek. Tijdens deze voorlichtingsronde komt de inhoud van deze modules aan bod per opleiding en welke rol de praktijkbegeleider hierin heeft.
* Wat is het verschil tussen Verpleegkunde en Verpleegkunde DT+ ?
Verpleegkunde:
Jouw student heeft één keer in de drie weken op dinsdag of donderdag les
Verpleegkunde DT+:
Jouw student heeft wekelijks op woensdag les