Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

Primair Menu

  • Opleidingen
    • Voltijd Bachelor
    • Deeltijd Bachelor
    • Associate degree
    • Master
    • Post-hbo
    • Cursus
    • Minor
  • Studiekeuze
    • Open Dagen voltijd
    • Proefstuderen
    • Meeloopdag
    • Studiekeuze
    • Voor ouders
    • Voor decanen
    • Overstap mbo naar hbo
    • Werk en studie
  • Bedrijven en instellingen
    • Wat kan de CHE voor u betekenen?
    • Na-/bijscholing
    • Studenten in jouw bedrijf
    • Partners en netwerken
  • Onderzoek
    • Onderzoek bij de CHE
    • Lectoraten
    • Publicaties

Secundair Menu

  • International students
  • Studeren op de CHE
  • Over de CHE
  • Werken bij de CHE

Shortcut Menu

  • Privacyverklaring
  • Alumni
  • Contact
  • Inloggen
  • Nieuwsbrieven

Kruimelpad

  • Home
  • Evenementen
  • Congres dialogisch werken

Congres Dialogisch Werken

Congres Dialogisch Werken

Donderdag 23 maart 2023 organiseert de Werkplaats Gelderse Vallei een symposium over Dialogisch werken binnen het sociaal werk. 
Oftewel: hoe kan de dialogische benadering een bijdrage leveren aan het actief samenwerken met het eigen netwerk (familie, directe naasten en ook vrijwilligers) van de cliënt of het gezin.

De overheid geeft het Sociaal Werk de opdracht vorm te geven aan een verschuiving van cliëntgerichte ondersteuning naar een meer netwerkgerichte ondersteuning. 
Hoe werkt dit in de praktijk en hoe wordt de verbinding tussen het formele netwerk met het eigen netwerk van de cliënt gezocht? 

Tijdens het symposium zullen werkveldpartners, onderzoekers en Keynote Speaker Robert van Hennik hun ervaringen delen vanuit hun eigen perspectief. 
Deze meerstemmigheid creëert ruimte voor een uitdagend en inspirerend symposium, waar verbinden en versterken de sleutelwoorden zullen zijn.

Van harte welkom!

Graag opgeven via: https://forms.office.com/e/aCp8Dv10dC
Verspreid deze gerust onder uw collega’s en andere geïnteresseerden. 

Hieronder vindt u meer inhoudelijke informatie over het congres.
We zien uit naar uw komst.

Collaboratieve leergemeenschappen.
Samen leren navigeren in complexe situaties
Dr. Robert van Hennik

Personalia
Robert van Hennik (1971) werkt als (narratieve) systeemtherapeut, docent, consulent en onderzoeker bij het Lorentzhuis in Haarlem en bij het Centrum voor Consultatie en Expertise in Utrecht. Robert promoveerde op onderzoek naar feedback-gestuurde systeempraktijken aan de University of Bedfortshire in Luton.

Lezing:
‘A community that maintains an active network of communication will learn from its mistakes, because the consequences of the mistake will spread through the network and return to the source along feedback loops. Thus the community can correct its mistakes, regulate itself, and organise itself’ (Capra & Luisi 2014:96).

In mijn lezing wil ik vertellen over systemische consultatie in complexe situaties. In deze complexe situaties ervaren hulpverleners, andere professionals, cliënten en sociaal betrokkenen een impasse in de wijze van samenwerken en bij het vinden van wegen om samen verder op te trekken. Ik ontwikkelde een aanpak waarmee professionele en niet-professionele betrokkenen met elkaar een leergemeenschap (kunnen?) vormen. In een collaboratieve leergemeenschap (Anderson, 2014) vormen deelnemers met elkaar een effectief team, dat op basis van feedback leert hun samenwerking te verbeteren en de gewenste ontwikkeling te bevorderen. Navigeren in complexe situaties betekent anticiperen op onvoorspelbaar verlopende veranderprocessen. Verandering ontstaat van binnenuit en we weten nooit zeker hoe, wanneer en waardoor dit zal gebeuren (Andersen, 1991). Deelnemers in de leergemeenschap doen samen praktijkonderzoek naar de samenwerking en ontwikkelingen.

Ik presenteer een ‘fluïde plan van aanpak’ waarin betrokkenen in vier stappen leren navigeren in complexe situaties.

  • Stap 1: In kaart brengen van het netwerk en de kwaliteit van de samenwerkingsrelaties.
  • Stap 2:Samenstellen van de leergemeenschap.
  • Stap 3: Coördineren van samenwerking en ontwikkelingen met behulp van het systemisch kompas (Olthof, 2012, van Hennik e.a., 2021).
  • Stap 4: Collaboratief praktijkonderzoek als een ‘Practice Based Evidence Based Practice’ (Van Hennik, Hillewaere, 2017, van Hennik, 2020, van Hennik, 2022). In het collaboratief praktijkonderzoek ontdekken deelnemers hoe zij leren het verschil te maken dat ertoe doet.
     
  • Locatie

    Oude Kerkweg 100, Ede

  • Datum

    23 maart 2023

  • Tijd

    12.30 - 17.00 uur

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Evenementen
  • Congres dialogisch werken

Direct naar

  • Hulp bij studiekeuze
  • Aanmelden opleiding
  • CHE voorlichtingen
  • Topopleidingen en tevredenheid

Lesaanbod

  • Voltijd Bachelor
  • Deeltijd Bachelor
  • Associate degree
  • Post-hbo, Masters en Cursussen

Over CHE

  • Werken bij de CHE
  • Nieuws & verhalen
  • SCHERP magazine
  • Identiteit en missie
  • Nieuwsbrieven

CHE

Oude Kerkweg 100,
6717 JS Ede

Vragen? Neem contact met ons op. 

Sociale Links Menu

  • facebook
  • twitter
  • Instagram
  • whatsapp
  • youtube
  • linkedin

Onderzijde Menu

  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Alumni
  • Nieuwsbrieven