🏅 Topopleiding Keuzegids 2024 én Elsevier Zilver
Ben jij zo iemand die tijdens de reclame niet wegzapt? Omdat je wilt weten hoe merken een boodschap overbrengen? Of lijkt het je leuk om campagnes te ontwikkelen, blogs te schrijven of een gaaf evenement te organiseren? Bij de hbo-opleiding Communicatie leer je op een goede en doordachte manier je boodschap naar buiten te brengen en zo mensen met je organisatie, product of merk te verbinden.
Tijdens de opleiding Communicatie op de CHE leer je hoe je mensen in beweging brengt of met elkaar verbindt. En met de juiste woorden en beelden een verhaal overbrengt. Offline én online. Dat leer je natuurlijk het beste door te doen. Daarom voer je vanaf week 1 opdrachten uit voor verschillende bedrijven en organisaties. Je ontdekt dan al snel dat communicatie een mooi, maar ook uitdagend vak met de nodige dilemma’s is. Je kunt heel veel verkopen met een gelikte campagne, maar wil je dat ook? En hoe zit het met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het merk of de organisatie waar jij straks werkt? Over zulke vragen denk je regelmatig na. Zo groei je uit tot een communicatieprofessional die zelfbewust keuzes maakt!
Studie-eigenschappen
-
Collegegeld
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
-
Beroepsperspectief
Met een bachelordiploma Communicatie op zak, ligt de arbeidsmarkt voor je open.
-
Uitstroomprofielen
Strategisch reputatiemanagement, IC Change (interne communicatie en veranderkunde) en Crossmedia storytelling
-
Toelatingseisen
Havo, vwo, mbo (niveau 4) of een vergelijkbaar diploma.
Beschik je niet over de vereiste vooropleiding, maar ben je 21 jaar of ouder? Dan kan je deelnemen aan het toelatingsonderzoek.
Beschik je over een niet-Nederlands diploma? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar in het bezit bent van een niet-Nederlands diploma. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op https://www.che.nl/aanmelden-opleiding.
Studenten aan het woord
Kijk ook eens op YouTubeWaar werk je straks?
Overheden, bedrijven, goede doelen: ze hebben allemaal communicatieprofessionals in dienst. Onze studenten kom je dan ook op tal van plekken tegen. Van het ziekenhuis tot Bol.com!
Je ontdekt vanzelf welke baan bij jou past
Na je opleiding kan je bijvoorbeeld aan de slag als communicatieadviseur, copywriter, (online) marketeer, programmamaker of woordvoerder. Of je start een eigen communicatiebureau! Misschien weet jij al precies wat bij je past. Anders ontdek je tijdens stages en praktijkopdrachten snel genoeg waar je energie van krijgt en goed in bent.
Verder studeren aan de universiteit
Ben je nog niet uitgeleerd of wil je jouw communicatiekennis verdiepen? Volg dan in het laatste jaar van je studie een pre-master. Als je jouw diploma op zak hebt, kun je dan direct doorstromen naar de universiteit. De master Communicatiewetenschappen is een aanrader. Jouw praktische kennis gecombineerd met een meer wetenschappelijke communicatiebenadering: dat maakt jou onweerstaanbaar voor tal van werkgevers!
Hoe ziet jouw studie eruit?
Als communicatieprofessional is elke dag anders. De opleiding weerspiegelt dat. Storytelling, marketing, mediatechnieken, reputatiemanagement, co-creatie; het komt allemaal voorbij. Bovendien voer je veel verschillende praktijkopdrachten uit voor bedrijven en organisaties. Benieuwd naar het studieprogramma?
Jaar 1
In het eerste half jaar stap je in de rol van Creator. Je gaat direct aan de slag voor een echte opdrachtgever! Je gaat je verdiepen in verschillende doelgroepen, leert hoe je goede persona’s maakt en brengt voor het eerst een echt communicatieadvies uit. Ook ga je aan de slag met het bedenken van een creatief concept en leer je direct hoe je dat concept het beste kunt pitchen.
In de tweede helft van jaar 1 pak je de rol van community builder. Je leert hoe jij verbinding kunt creëren met jouw verhaal en gaat aan de slag met het organiseren van een echt event. Samen met jouw medestudenten organiseer je een communityday voor de eerstejaarsstudenten van volgend jaar.
Jaar 2
In de eerste helft van jaar 2 stap je in de rol van strateeg. In dit semester leer je dat communicatie een onmisbare plek heeft in organisaties: je zorgt ervoor dat je collega's begrijpen hoe er extern over de organisatie gedacht wordt en tegelijk help je je collega's om aan verschillende doelgroepen te laten zien waar de organisatie voor staat. Tijdens dit semester krijg je vakken als framing in woord en beeld, werken aan je merk, reputatiemanagement en crisiscommunicatie.
Nu je geproefd hebt van de verschillende rollen die je als communicatieprofessional kunt vervullen, is het in het tweede half jaar tijd om stage te gaan lopen. Vijf maanden lang ga je aan het werk bij een bedrijf of organisatie die je zelf uitkiest. Laat maar eens zien wat je de afgelopen 1,5 jaar geleerd hebt!
Jaar 3
Denk jij groter dan Nederland alleen? Dan is dit jaar jou helemaal op het lijf geschreven. Het eerste half jaar krijg je de kans een verbredingsminor te volgen, alvast aan een premaster te beginnen of zelfs een tijdje in het buitenland te studeren.
In de tweede helft van het jaar verdiep je jezelf in de wereld van datagedreven communicatie, diversiteit en inclusie en interprofessioneel samenwerken.
Jaar 4
Tijd om jezelf te gaan specialiseren! Ook hier bepaal je zelf wat jou aanspreekt en kies je voor een uitstroomprofiel: strategisch reputatiemanagement, crossmedia storytelling of interne communicatie en verandermanagement.
En dan is het tijd voor de meesterproef; je gaat afstuderen. Hoe je dat doet, is aan jou. Je kunt bijvoorbeeld onderzoek uitvoeren bij een bedrijf en op basis daarvan een advies uitbrengen. Maar je kunt ook diep de literatuur in duiken om een scriptie te schrijven over een communicatievraagstuk dat jou boeit!
Strategisch reputatiemanagement
Hoe bouw je aan vertrouwen in je organisatie? In dit uitstroomprofiel richt je je op de relatie tussen organisaties en hun externe publieksgroepen en omgeving. Vanuit de praktijk – veel gastdocenten – verdiep je je onder andere in (online) communicatie, omgevingsmanagement, stakeholderanalyse, crisiscommunicatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Crossmedia storytelling
Dit profiel draait om de mix innovatie en creatie. Je leert hoe creativiteit werkt, bedenkt crossmediale campagnes, gaat aan de slag met taal en media en ontwikkelt een creatieve denkstrategie die je op allerlei vlakken kan inzetten. In dit uitstroomprofiel volg je colleges van professionals uit de praktijk en ga je in een team aan de slag voor een eigen opdrachtgever.
IC Change (interne communicatie en verandermanagement)
Hoe kan je als interne communicatieprofessional organisaties communicatiever maken - zeker in tijden van verandering? In dit uitstroomprofiel leer je organisatieveranderingen te begeleiden en communities te bouwen. Je ontwerpt trainingen op maat, je stelt veranderplannen op en je schrijft organisatieverhalen.
Studie in cijfers
De opleiding Communicatie is volgens de Keuzegids hbo 2024 voor het 5e jaar op rij verkozen tot Topopleiding en heeft Elsevier Zilver gekregen! In de onderstaande video leggen we jou uit wat dit inhoudt.
Bekijk hier de resultaten van Studie in cijfers van de opleiding Communicatie. Alle cijfers zijn gebaseerd op betrouwbare bronnen en definities, zie www.studiekeuze123.nl.
Praktische informatie
Je studiekeuze gaat vóóral over of een opleiding bij jou past. Maar naast informatie over de opleiding is er meer te vertellen over het studeren aan de Christelijke Hogeschool Ede. We vertellen je hier graag meer over!