Voldoe vóór de start van je opleiding aan de betalingsverplichting van je collegegeld.
Wanneer je dit op tijd regelt en ook voldoet aan de overige inschrijfeisen, dan weet je zeker dat je meteen bij de start van je studie toegang hebt tot je CHE-account (belangrijk om je lesrooster in te zien en online lessen te volgen) en definitief ingeschreven staat.
Mogelijkheden collegegeld betalen
Voor het betalen van het collegegeld geef je een digitale machtiging af in Studielink, tenzij je uiterlijk op de laatste dag vóór de inschrijfdatum op een andere wijze wilt betalen. De CHE geeft extra betaalmogelijkheden, maar hiervoor gelden wel aanvullende voorwaarden.
Het afgeven van een digitale machtiging is verplicht als uiterlijk op de laatste dag vóór de inschrijfdatum niet betaald is op basis van bankoverboeking of een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Elke betaalmogelijkheid kent zijn specifieke aandachtspunten en voorwaarden.
Annuleer je je inschrijving vóór de start van de opleiding, dan hoef je het collegegeld niet te betalen. Een eventuele afgegeven machtiging vervalt.
Regel je betaling op tijd, want je definitieve inschrijving en toegang tot je CHE-account is er van afhankelijk!
De CHE biedt vier betaalmogelijkheden:
Digitale machtiging
Het afgeven van een digitale incassomachtiging (DIM) is de meest eenvoudige manier om tijdig aan je betalingsverplichting te voldoen. Bekijk dit animatiefilmpje maar eens.
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de betaalgegevens in Studielink. Zodra de machtiging is bevestigd, is de betaling geregeld.
Je kunt kiezen voor incasso van het totale bedrag of incasso in termijnen.
Incasso totale bedrag
Bij een incasso van het totale bedrag schrijven we het totale bedrag rond 25 september van het opgegeven rekeningnummer af en betaal je geen administratiekosten.
Termijnincasso
Bij een termijnincasso schrijven we het collegegeld in 10 termijnen af; rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Start je op 1 februari met je studie, dan schrijven we het collegegeld in 6 termijnen af (januari tot en met juni). Ook hiervoor geldt eenmalig € 24,00 administratiekosten.
Hulp nodig?
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de velden. Loop je tegen problemen aan of wil je gegevens wijzigen? Kijk dan op de Studielink Vraagbaak. Vind je het antwoord daar niet, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden.
Betaling via bankoverboeking
Het collegegeld mag ineens betaald worden door een bankoverboeking. Betalen in termijnen is niet mogelijk. Wanneer je 3 weken voor de start van de opleiding betaalt, is het afgeven van een digitale machtiging in Studielink niet nodig, maar wel raadzaam. Je weet dan zeker dat je op tijd aan je betalingsverplichting voldoet en toegang hebt tot de digitale leeromgeving. Uiteraard wordt er niet geïncasseerd als het collegegeld is ontvangen.
Het gehele bedrag kan overgemaakt worden naar IBAN (rekening) NL53 INGB 0001758646. Vermeld bij je betaling: studentnummer + achternaam.
Geef je geen digitale machtiging af, dan blijf je herinneringen ontvangen zolang het collegegeld niet is betaald en heb je geen toegang tot de digitale leeromgeving. Houd rekening met een verwerkingstijd van 14 dagen.
Vragen?
Heb je vragen over betaling via bankoverboeking, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over bankoverboeking.
Werkgever of instantie betaalt
Betaalt een werkgever of instantie het collegegeld, dan zijn er twee mogelijkheden:
- Student betaalt zelf het collegegeld en declareert dit bij de werkgever/instantie.
Het afgeven van een digitale machtiging is de meest eenvoudige manier om tijdig aan de betalingsverplichting te voldoen en op tijd toegang te krijgen tot de digitale leeromgeving (o.a. online lessen). Het gehele bedrag overmaken is ook mogelijk (IBAN-rekening NL53 INGB 0001758646 met vermelding van CLG + studentnummer + achternaam). Als bewijs van betaling (declaratie) gebruik je het bankafschrift of de bevestiging van de digitale machtiging uit Studielink. Wil je werkgever een officieel document, vraag hier een Betaalbewijs aan.
- Werkgever/instantie betaalt rechtstreeks aan de CHE via een factuur.
Student vraagt een factuur aan door dit webformulier in te vullen. De factuur wordt digitaal naar de student gestuurd met het verzoek deze door te sturen naar de werkgever/instantie. De factuur moet uiterlijk 3 weken voor de start van de studie betaald zijn. Student blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling.Om eventuele uitschrijving te voorkomen en op tijd toegang te hebben tot de digitale leeromgeving adviseren wij de student ZELF per omgaande een digitale incassomachtiging (DIM) af te geven *. Er wordt geen incasso uitgevoerd, alleen wanneer de factuur niet op tijd betaald is. Hierover wordt de student vooraf geïnformeerd.
Een factuuraanvraag wordt binnen 3 weken verwerkt.
* LET OP bij het invullen van de digitale machtiging: Kies ‘IKZELF betaal’. Een werkgever/instantie wil meestal geen machtiging afgeven. Bekijk dit filmpje en download het stappenplan (volg de stappen op pagina 2 t/m 9).
Vragen?
Heb je vragen over betaling door de werkgever, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over betaling door werkgever of instantie.
Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) i.v.m. twee inschrijvingen
Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) is een bewijsstuk waaruit blijkt dat je collegegeld hebt betaald. Volg je naast je opleiding bij de CHE ook een opleiding aan een andere hogeschool of universiteit en heb je daar het collegegeld al betaald? Kies dan in Studielink bij invullen betaalgegevens bij de CHE voor betalen via ‘Bewijs betaald collegegeld’. Er vindt dan een digitale uitwisseling plaats met de andere onderwijsinstelling. .
Meer informatie over een BBC lees je hier.
Vragen?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen per betaalmogelijkheid:
Meest gestelde vragen over de digitale machtiging
Wanneer moet ik een digitale machtiging afgeven?
Zodra je een e-mail van Studielink ontvangt om je betaalgegevens in te voeren, maar uiterlijk 15 augustus. Voor 15 augustus heb je ook andere betaalmogelijkheden.
LET OP: Het afgeven van een digitale machtiging houdt niet in dat je inschrijving compleet is! Houd je e-mail en je Studielink-account in de gaten.
Kan ik op de mobiele versie van Studielink mijn betaling regelen?
Dat is mogelijk, maar wij adviseren de desktopversie te gebruiken.
Mag iemand anders, bijvoorbeeld mijn vader/moeder een digitale machtiging afgeven?
Ja. In het volgende document lees je hoe dit werk:
Mijn werkgever betaalt. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Je hebt dan eerder toegang tot de online leeromgeving van de CHE en voorkomt uitschrijving als de werkgever niet op tijd betaalt. Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van collegegeld.
Wanneer wordt het collegegeld afgeschreven?
Incasso ineens: Rond 25 september schrijven wij het gehele bedrag af. Je betaalt geen administratiekosten. Termijnincasso: Het collegegeld schrijven wij in 10 termijnen af rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Start 1 februari: Incasso ineens: Rond 25 januari schrijven wij het gehele bedrag af. Je betaalt geen administratiekosten. Termijnincasso: Het collegegeld schrijven wij in 6 termijnen af rond de 25e kalenderdag van de maanden januari tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Ik heb problemen met mijn betaalgegevens in Studielink. Wat moet ik doen?
In de digitale Studielink VRAAGbaak vind je informatie wanneer je tegen problemen aanloopt.
Kan ik de digitale machtiging nog wijzigen?
Lees de mogelijkheden in de Studielink VRAAGbaak.
Ik moet contact opnemen met de onderwijsinstelling, zegt de Studielink VRAAGbaak. Waar moet ik zijn?
De hoogte van het collegegeld klopt niet
Stuur een e-mail (o.v.v. je studentnummer) naar studiekosten@che.nl of bel naar team Financiën 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur).
Wijzigen betaalgegevens
Voor het wijzigen van je betaalgegevens, waarbij het in Studielink niet meer lukt, kun je het ‘Wijzigingsformulier betaalgegevens’ invullen, printen en ondertekend terug sturen. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar studiekosten@che.nl.
Ik heb een buitenlandse bankrekening. Kan ik een digitale machtiging afgeven?
Heb je een bankrekening in een land buiten het SEPA gebied, dan kun je niet betalen met een digitale machtiging. Betaal het totale collegegeld uiterlijk 15 augustus door een bankoverboeking naar NL53 INGB 000 175 8646. Vermeld bij je betaling: studentnummer + achternaam. De eventuele transactiekosten die de bank rekent voor internationale overboekingen zijn voor rekening van degene die het collegegeld betaalt. Een internationale overschrijving kan ongeveer twee weken duren.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over betaling via bankoverboeking
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van de CHE?
Het gehele collegegeldbedrag kan overgemaakt worden op NL53 INGB 000 175 8646.
Vermeld bij je betaling: studentnummer + achternaam.
Kan ik een betaalbewijs krijgen?
- Digitale machtiging afgegeven? Dan is de bevestiging in je Studielink-account je betaalbewijs.
- Geen digitale machtiging afgegeven? Print je bankafschrift/bankoverboeking.
Ik betaal zelf, maar mijn werkgever wil een factuur. Hoe vraag ik deze aan?
Betaal je zelf en declareer je het collegegeld bij je werkgever, dan vraag je een betaalbewijs aan met dit formulier.
Waarom krijg ik steeds betaalherinneringen?
Je blijft herinneringen ontvangen zolang het collegegeld niet is betaald of door de CHE nog niet is verwerkt. Ontvang je na 14 dagen na je betaling nog steeds herinneringen, stuur dan een e-mail naar studiekosten@che.nl. Vermeld hierin je studentnummer, je IBAN en betaaldatum of maak een print screen van je bankoverboeking. LET OP: Houd in de gaten dat uiterlijk 15 augustus je betaling geregeld moet zijn. Geef anders alsnog een digitale machtiging af om uitschrijving te voorkomen en op tijd toegang te hebben tot de digitale leeromgeving.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over de betaling door werkgever of instantie
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van de CHE?
Het gehele collegegeldbedrag kan overgemaakt worden op NL53 INGB 000 175 8646.
Vermeld bij je betaling: studentnummer + achternaam.
Ik betaal het collegegeld zelf en kan het declareren bij mijn werkgever. Kan ik een betaalbewijs (declaratie) krijgen?
- Digitale machtiging afgegeven? Dan is de bevestiging in je Studielink-account je betaalbewijs.
- Geen digitale machtiging afgegeven? Print je bankafschrift/bankoverboeking.
- Wil jouw werkgever een factuur, vul dan dit webformulier in.
Mijn werkgever wil een factuur. Waar kan ik deze aanvragen?
Vraag een factuur aan door dit webformulier in te vullen. De factuur wordt naar jou gemaild met het verzoek deze door te sturen naar je werkgever.
Mijn werkgever betaalt de factuur. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Je weet dan zeker dat je op tijd aan je betalingsverplichting voldoet, meteen bij de start van je studie toegang hebt tot de digitale leeromgeving (belangrijk om online lessen te volgen) en hiermee uitschrijving voorkom. Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van collegegeld.
Waarom krijg ik steeds herinneringen terwijl ik een factuur heb aangevraagd?
De factuur is nog niet betaald en je hebt geen digitale machtiging (DIM) afgegeven in Studielink. Zie ook bovenstaande vraag en antwoord.
Ik heb meer dan 15 dagen geleden een factuur aangevraagd, maar nog steeds niet ontvangen?
Werk je bij een van de genoemde werkgevers zoals genoemd op het webformulier, dan mailen wij de factuur rechtstreeks naar je werkgever. Bij een aanvraag voor 1 juli mailen wij de factuur voor 1 augustus. Een factuuraanvraag na 1 juli wordt vanaf 1 augustus binnen 3 weken verwerkt.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC)
Antwoorden op meest gestelde vragen vind je op www.che.nl/BBC