Voldoe vóór de start van je opleiding aan de betalingsverplichting van je collegegeld.
De betalingsverplichting van het collegegeld wordt geregistreerd in Studielink. Er zijn verschillende mogelijkheden om het collegegeld te betalen. Hieronder lees je er meer over.
Regel je betaling op tijd, want je definitieve inschrijving is er van afhankelijk!
Mogelijkheden collegegeld betalen
Voor het betalen van het collegegeld geef je een digitale machtiging af in Studielink, tenzij je uiterlijk op de laatste dag vóór de inschrijfdatum op een andere wijze wilt betalen. De CHE geeft extra betaalmogelijkheden, maar hiervoor gelden wel aanvullende voorwaarden.
Het afgeven van een digitale machtiging is verplicht als uiterlijk op de laatste dag vóór de inschrijfdatum niet betaald is op basis van bankoverboeking of inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Elke betaalmogelijkheid kent zijn specifieke aandachtspunten en voorwaarden.
De CHE biedt vier betaalmogelijkheden:
Digitale machtiging
Het afgeven van een digitale incassomachtiging (DIM) is de meest eenvoudige manier om tijdig aan je betalingsverplichting te voldoen. Bekijk dit animatiefilmpje maar eens.
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de betaalgegevens in Studielink. Bekijk ook dit filmpje en download hier het stappenplan en volg de rechter kolom. Zodra de machtiging is bevestigd, is de betaling geregeld.
Je kunt kiezen voor incasso van het totale bedrag of incasso in termijnen.
Incasso totale bedrag
Bij een incasso van het totale bedrag schrijven we het totale bedrag rond 25 september van het opgegeven rekeningnummer af en betaal je geen administratiekosten.
Termijnincasso
Bij een termijnincasso schrijven we het collegegeld in 10 termijnen af; rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Start je op 1 februari met je studie, dan schrijven we het collegegeld in 6 termijnen af (januari tot en met juni). Ook hiervoor geldt eenmalig € 24,00 administratiekosten.
Hulp nodig?
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de velden. In de digitale Studielink VRAAGbaak vind je informatie wanneer je tegen problemen aanloopt of gegevens wilt wijzigen. Vind je het antwoord daar niet, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden.
Betaling via bankoverboeking
Het collegegeld mag ook betaald worden door een bankoverboeking. Betalen in termijnen is niet mogelijk. Wanneer je voor 31 augustus betaalt, is het afgeven van een digitale machtiging in Studielink niet nodig, maar wel raadzaam. Je weet dan zeker dat je tijdig aan je betalingsverplichting voldoet. Uiteraard wordt er niet geïncasseerd als het collegegeld is ontvangen.
Het gehele bedrag kan overgemaakt worden naar IBAN (rekening) NL53 INGB 0001758646. Vermeld bij je betaling: CLG + studentnummer + achternaam.
Geef je geen digitale machtiging af, dan blijf je herinneringen ontvangen zolang het collegegeld niet is betaald of geen digitale machtiging is afgegeven.
Vragen?
Heb je vragen over betaling via bankoverboeking, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over bankoverboeking.
Werkgever of instantie betaalt
Betaalt een werkgever of instantie het collegegeld, dan zijn er twee mogelijkheden:
- Student betaalt zelf het collegegeld en declareert dit bij de werkgever/instantie.
Het afgeven van een digitale machtiging is de meest eenvoudige manier om tijdig aan de betalingsverplichting te voldoen. Het gehele bedrag overmaken is ook mogelijk (IBAN-rekening NL53 INGB 0001758646 met vermelding van CLG + studentnummer + achternaam). Als bewijs van betaling (declaratie) gebruik je het bankafschrift of de bevestiging van de digitale machtiging uit Studielink. Wil je werkgever een officieel document, vraag hier een Betaalbewijs aan. - Werkgever/instantie betaalt rechtstreeks aan de CHE via een factuur.
Student vraagt een factuur aan door dit webformulier in te vullen. De factuur wordt digitaal naar de student gestuurd met het verzoek deze door te sturen naar de werkgever/instantie. De factuur moet voor 31 augustus betaald zijn. Student blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling. Om eventuele uitschrijving te voorkomen adviseren wij de student ZELF vóór 31 augustus een digitale incassomachtiging (DIM) af te geven *. Er zal in principe niet geïncasseerd worden; vooraf wordt de student geïnformeerd als er toch geïncasseerd wordt omdat de factuur dan nog steeds niet betaald is.
* LET OP bij het invullen van de DIM: Kies ‘IKZELF betaal’. Een werkgever/instantie wil meestal geen machtiging afgeven.
Download hier het Studielinkstappenplan digitale incassomachtiging en volg rechterkolom.
Met het tijdig afgeven van een DIM heb je voldaan aan de inschrijfvoorwaarde ‘betaling collegegeld’ per startdatum opleiding. Je ontvangt geen betalingsherinneringen meer. De afgegeven DIM vervalt na betaling van de factuur.
Bij een aanvraag voor 15 juli mailen wij de factuur binnen 14 dagen. Door een lage bezetting in de vakantie geldt deze garantie niet voor aanvragen na 15 juli.
Vragen?
Heb je vragen over betaling door de werkgever, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over betaling door werkgever of instantie.
Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) i.v.m. twee inschrijvingen
Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) is een bewijsstuk waaruit blijkt dat je collegegeld hebt betaald. Volg je naast je opleiding bij de CHE een minor of andere opleiding aan een andere hogeschool of universiteit, dan kun je een BBC aanvragen bij de onderwijsinstelling waar je het (wettelijk) collegegeld betaalt. Op deze manier hoef je maar bij één instelling het collegegeld te betalen.
BBC van een andere onderwijsinstelling
Betaal je het collegegeld bij de andere onderwijsinstelling? Dan moet je een BBC bij die instelling aanvragen. Vanwege de Corona situatie zal de uitwisseling digitaal plaatsvinden tussen de onderwijsinstelling en de CHE. De onderwijsinstelling moet de BBC (PDF-formaat) rechtstreeks naar de CHE mailen: studiekosten@che.nl (team Financiën). Een BBC die je vanuit je eigen e-mailadres naar ons stuurt, word niet geaccepteerd.
Vraag een BBC op tijd aan!
Je blijft herinneringen ontvangen zolang je geen digitale machtiging hebt afgegeven of geen BBC hebt ingeleverd. Ook wanneer het bedrag van de BBC lager is dan het collegegeld van de CHE, ontvang je betalingsherinneringen. Je moet dan alsnog een digitale machtiging voor het openstaande bedrag afgeven.
BBC aanvragen voor een andere onderwijsinstelling
Betaal je collegegeld aan de CHE en wil je een BBC aanvragen voor een tweede inschrijving aan een andere onderwijsinstelling? Met dit webformulier kun je een BBC aanvragen. Je aanvraag kan pas in behandeling worden genomen zodra je (her)inschrijving én betaling is bevestigd in Studielink.
Vanwege de Corona situatie zal de uitwisseling rechtstreeks en digitaal plaatsvinden tussen de CHE en de andere onderwijsinstelling.
Vragen?
Heb je vragen over de BBC, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden Bewijs Betaald Collegegeld.
Meest gestelde vragen per betaalmogelijkheid:
Meest gestelde vragen over de digitale machtiging
Wanneer moet ik een digitale machtiging afgeven?
Zodra je een e-mail van Studielink ontvangt om je betaalgegevens in te voeren, maar uiterlijk 31 augustus. Voor 31 augustus heb je ook andere betaalmogelijkheden.
LET OP: Het afgeven van een digitale machtiging houdt niet in dat je inschrijving compleet is! Houd je e-mail en je Studielink-account in de gaten.
Kan ik op de mobiele versie van Studielink mijn betaling regelen?
Dat is mogelijk, maar wij adviseren de desktopversie te gebruiken.
Mag iemand anders, bijvoorbeeld mijn vader/moeder een digitale machtiging afgeven?
Ja. In het Studielink Stappenplan lees je hoe dit werkt.
Mijn werkgever betaalt. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Je geeft een digitale machtiging af om er zeker van te zijn dat je tijdig aan je betalingsverplichting hebt voldaan en hiermee uitschrijving voorkomt. Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van collegegeld.
Wanneer wordt het collegegeld afgeschreven?
Incasso ineens: Rond 25 september schrijven wij het gehele bedrag af. Je betaalt geen administratiekosten. Termijnincasso: Het collegegeld schrijven wij in 10 termijnen af rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Start 1 februari: Incasso ineens: Rond 25 januari schrijven wij het gehele bedrag af. Je betaalt geen administratiekosten. Termijnincasso: Het collegegeld schrijven wij in 6 termijnen af rond de 25e kalenderdag van de maanden januari tot en met juni. Je betaalt dan eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
Ik heb problemen met mijn betaalgegevens in Studielink. Wat moet ik doen?
In de digitale Studielink VRAAGbaak vind je informatie wanneer je tegen problemen aanloopt.
Kan ik de digitale machtiging nog wijzigen?
Lees de mogelijkheden in de Studielink VRAAGbaak.
Ik moet contact opnemen met de onderwijsinstelling, zegt de Studielink VRAAGbaak. Waar moet ik zijn?
De hoogte van het collegegeld klopt niet
Stuur een e-mail (o.v.v. je studentnummer) naar studiekosten@che.nl of bel naar team Financiën 0318 696 300.
Wijzigen betaalgegevens
Voor het wijzigen van je betaalgegevens, waarbij het in Studielink niet meer lukt, kun je het ‘Wijzigingsformulier betaalgegevens’ invullen, printen en ondertekend terug sturen. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar studiekosten@che.nl.
Ik heb een buitenlandse bankrekening. Kan ik een digitale machtiging afgeven?
Heb je een bankrekening in een land buiten het SEPA gebied, dan kun je niet betalen met een digitale machtiging. Betaal het totale collegegeld uiterlijk 31 augustus door een bankoverboeking naar NL53 INGB 000 175 8646. Vermeld bij je betaling: CLG + studentnummer + achternaam. De eventuele transactiekosten die de bank rekent voor internationale overboekingen zijn voor rekening van degene die het collegegeld betaalt. Een internationale overschrijving kan ongeveer twee weken duren.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van afdeling Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over betaling via bankoverboeking
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van de CHE?
Het gehele collegegeldbedrag kan overgemaakt worden op NL53 INGB 000 175 8646.
Vermeld bij je betaling: CLG + studentnummer + achternaam.
Kan ik een betaalbewijs krijgen?
- Digitale machtiging afgegeven? Dan is de bevestiging in je Studielink-account je betaalbewijs.
- Geen digitale machtiging afgegeven? Print je bankafschrift/bankoverboeking.
Waarom krijg ik steeds betaalherinneringen?
Je blijft herinneringen ontvangen zolang het collegegeld niet is betaald of door de CHE nog niet is verwerkt. Ontvang je na 14 dagen na je betaling nog steeds herinneringen, stuur dan een e-mail naar studiekosten@che.nl. Vermeld hierin je studentnummer, je IBAN en betaaldatum of maak een print screen van je bankoverboeking. LET OP: Houd in de gaten dat uiterlijk 31 augustus je betaling geregeld moet zijn. Geef anders alsnog een digitale machtiging af om uitschrijving te voorkomen.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van afdeling Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over de betaling door werkgever of instantie
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van de CHE?
Het gehele collegegeldbedrag kan overgemaakt worden op NL53 INGB 000 175 8646.
Vermeld bij je betaling: CLG + studentnummer + achternaam.
Ik kan het collegegeld declareren bij mijn werkgever. Kan ik een betaalbewijs (declaratie) krijgen?
- Digitale machtiging afgegeven? Dan is de bevestiging in je Studielink-account je betaalbewijs.
- Geen digitale machtiging afgegeven? Print je bankafschrift/bankoverboeking.
Mijn werkgever wil een factuur. Waar kan ik deze aanvragen?
Vraag een factuur aan door dit webformulier in te vullen. De factuur wordt naar jou gemaild met het verzoek deze door te sturen naar je werkgever.
Mijn werkgever betaalt de factuur. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Je geeft een digitale machtiging af om er zeker van te zijn dat je tijdig aan je betalingsverplichting hebt voldaan en hiermee uitschrijving voorkomt. Je blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van collegegeld.
Waarom krijg ik steeds herinneringen terwijl ik een factuur heb aangevraagd?
De factuur is nog niet betaald en je hebt geen digitale machtiging (DIM) afgegeven in Studielink. Zie ook bovenstaande vraag en antwoord.
Ik heb meer dan 15 dagen geleden een factuur aangevraagd, maar nog steeds niet ontvangen?
Werk je bij een van de genoemde werkgevers zoals genoemd op het webformulier, dan mailen wij de factuur rechtstreeks naar je werkgever.
Studielinkbericht ‘Activeringscode voor bevestiging machtiging door derde’
Je hebt aangegeven dat ‘Iemand anders’ betaalt. Je moet aangeven dat ’Ikzelf’ betaal. In het Studielinkbericht en op de Studielink VRAAGbaak lees je hoe je dit kunt wijzigen. Zie ook betaalproces A van het Studielinkstappenplan DIM.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van afdeling Financiën:|
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over een Bewijs Betaald Collegegeld
Ik studeer ook aan een andere hogeschool/universiteit en betaal met een Bewijs Betaald Collegegeld. Wat is het adres of waar kan ik deze afgeven?
Vanwege de Corona situatie zal de uitwisseling digitaal plaatsvinden tussen de andere onderwijsinstelling en de CHE. De onderwijsinstelling moet de BBC rechtstreeks naar de CHE mailen: studiekosten@che.nl (team Financiën). Een BBC die je vanuit je eigen e-mailadres naar ons stuurt, word niet geaccepteerd.
Ik ben een Kies Op Maat student (KOM-student). Hoe zit het met collegegeld betalen?
Als Kies op Maat student betaal je het collegegeld met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) van je eigen hogeschool/universiteit. Uiterlijk 31 augustus moeten wij de BBC digitaal en rechtstreeks van de andere onderwijsinstelling hebben ontvangen op mailadres studiekosten@che.nl. Een BBC die je vanuit je eigen e-mailadres naar ons stuurt, word niet geaccepteerd. Je blijft herinneringen ontvangen (via Studielink) zolang je BBC niet is verwerkt. Is dit op 31 augustus nog niet verwerkt, dan moet je alsnog een digitale machtiging voor het betalen van collegegeld afgeven.
Ik wil een Bewijs Betaald Collegegeld aanvragen voor een andere hogeschool/universiteit
Je (her)inschrijving én betaling moet eerst bevestigd zijn in Studielink. Daarna kun je via dit webformulier een BBC aanvragen. Deze wordt rechtstreeks gemaild naar de onderwijsinstelling.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van afdeling Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)