Voldoe vóór de start van je opleiding of voor de start van een nieuw collegejaar aan de betalingsverplichting van je collegegeld door altijd een machtiging af te geven. Doe dit bij voorkeur vóór 15 augustus. Red je dat niet, dan kan het nog tot uiterlijk 30 augustus.
Het afgeven van een digitale incassomachtiging doe je in Studielink en is een verplicht onderdeel geworden van de (her)inschrijving m.i.v. collegejaar 2024-2025. Het collegegeld wordt niet meteen afgeschreven. Dat gebeurt pas vanaf september.
// 07-06-2024 [UPDATE] De storing is verholpen. Je kunt in Studielink de machtiging afgeven!
// 06-06-2024 Door een storing is het op dit moment helaas niet mogelijk een machtiging af te geven.
Wanneer je op tijd een machtiging afgeeft en ook voldoet aan de overige inschrijfeisen, dan weet je zeker dat je definitief ingeschreven staat en bij de start van het collegejaar toegang hebt (behoudt) tot de systemen en applicaties van de CHE.
Na het afgeven van een machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur.
Mogelijkheden collegegeld betalen
Nadat je een machtiging in Studielink hebt afgegeven is het mogelijk het collegegeld alsnog op een andere wijze te betalen.
Wanneer het collegegeld voor 15 september is overgemaakt op onze nieuwe bankrekening NL79 INGB 0676 0923 81, dan vervalt de machtiging. De CHE biedt vier betaalmogelijkheden.
Annuleer je je inschrijving vóór de start van de opleiding, dan hoef je het collegegeld niet te betalen. De afgegeven machtiging vervalt automatisch.
De CHE biedt 4 betaalmogelijkheden:
- Digitale machtiging
- Betaling via bank
- Werkgever betaalt
- Bewijs Betaald Collegegeld
De CHE biedt vier betaalmogelijkheden:
Digitale machtiging
Verplicht
Het afgeven van een digitale incassomachtiging is met ingang van collegejaar 2024-2025 een verplicht onderdeel van je (her)inschrijving en moet uiterlijk 15 augustus afgegeven zijn. Het collegegeld wordt niet gelijk afgeschreven, dit gebeurt pas in september.
Het afgeven van de machtiging gaat heel eenvoudig. Bekijk dit animatiefilmpje maar eens. Via het stappenplan Afgeven Digitale (incasso)machtiging van Studielink vind je meer informatie over het digitaal machtigen.
Betaalbewijs/factuur
Na het verwerken van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail. Betaalt je werkgever het collegegeld, dan kun je dit document gebruiken.
Iemand anders betaalt het collegegeld
Iemand anders betaalt het collegegeld Betaalt iemand anders jouw collegegeld? Kies bij het afgeven van de machtiging voor de optie ‘Iemand anders’ betaalt. Vraag vooraf aan de betaler of hij een machtiging kan/wil afgeven. Gaat dit niet, kies dan voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en ‘betaling in een keer’. Lees bij de andere betaalmogelijkheden hoe het collegegeld alsnog door iemand anders betaald kan worden. Incasso collegegeld.
Incasso collegegeld
Met de machtiging geef je toestemming om het collegegeld ineens of in tien termijnen van de bankrekening te incasseren.
- Bij een incasso van het gehele bedrag schrijven we het totale bedrag rond 25 september van het opgegeven rekeningnummer af en betaal je geen administratiekosten.
- Bij een termijnincasso schrijven we het collegegeld in 10 termijnen af; rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
- Start je op 1 februari met je studie, dan schrijven we het collegegeld in 6 termijnen af (januari tot en met juni). Ook hiervoor geldt eenmalig € 24,00 administratiekosten.
Hulp nodig?
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de velden. Loop je tegen problemen aan of wil je gegevens wijzigen? Kijk dan op de Studielink Vraagbaak. Vind je het antwoord daar niet, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden.
Betaling via bankoverboeking
Wanneer Betaal je zelf of iemand anders het collegegeld via een bankoverboeking wilt betalen, dan moet je wel eerst een digitale machtiging afgeven in Studielink. Dit is een verplicht onderdeel geworden van je (her)inschrijving.
Als het geld is overgemaakt komt de machtiging automatisch te vervallen. Kies bij het afgeven van de machtiging voor de optie ‘ik betaal zelf’ en ‘betaling in een keer’. Bij een bankoverboeking is betaling in termijnen niet mogelijk.
Na verwerking van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail. In dit document staat hoe het gehele collegegeldbedrag overgemaakt kan worden op ons NIEUWE BANKREKENING.
Bankgegevens (NIEUW):
Bankrekeningnummer/IBAN: | NL79 INGB 0676 0923 81 |
Ten name van: | Christelijke Hogeschool Ede |
Betalingskenmerk: | Kenmerk op betaalbewijs/factuur (BF-studentnr.-collegejaar) |
Vragen?
Heb je vragen over betaling via bankoverboeking, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over bankoverboeking.
Werkgever of instantie betaalt
Wanneer iemand anders jouw collegegeld betaalt en geen machtiging wil/kan afgeven, dan moet je zelf voor 15 augustus een machtiging afgeven in Studielink. Dit is met ingang van collegejaar 2024-2025 een verplicht onderdeel van je (her)inschrijving. Het collegegeld wordt niet gelijk afgeschreven, dit gebeurt pas in september als er voor die tijd niet op een andere manier is betaald.
Je ontvangt automatisch een betaalbewijs/factuur voor je werkgever als je de machtiging hebt afgegeven
Betaalmogelijkheden werkgever/instantie
Betaalt iemand anders het collegegeld, dan zijn er twee mogelijkheden:
- Student betaalt zelf het collegegeld en declareert dit bij de werkgever met het document betaalbewijs/factuur. Student geeft een machtiging af en de CHE incasseert in september (ineens/termijnen) bij de student. De werkgever betaalt het collegegeld aan de student.
- Werkgever/instantie betaalt rechtstreeks aan de CHE. Student geeft een machtiging af in Studielink en kiest voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en ‘betaling ineens’. Student ontvangt een betaalbewijs/factuur via de mail, die de student indient bij de werkgever/instantie. De werkgever betaalt het collegegeld aan de CHE. De machtiging vervalt automatisch bij tijdige betaling.
Student blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling. Wanneer de factuur niet voor 15 september betaald is, dan wordt het collegegeld geïncasseerd op basis van de afgegeven machtiging.
Bankgegevens (NIEUW):
Bankrekeningnummer/IBAN: | NL79 INGB 0676 0923 81 |
Ten name van: | Christelijke Hogeschool Ede |
Betalingskenmerk: | Kenmerk op betaalbewijs/factuur (BF-studentnr.-collegejaar) |
Vragen?
Heb je vragen over betaling door de werkgever, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over betaling door werkgever of instantie.
Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) i.v.m. twee inschrijvingen
Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) is een bewijsstuk waaruit blijkt dat je collegegeld hebt betaald. Volg je naast je opleiding bij de CHE ook een opleiding aan een andere hogeschool of universiteit en heb je daar het collegegeld al betaald? Kies dan in Studielink bij het invullen van de betaalgegevens bij de CHE voor ‘Bewijs betaald collegegeld’. Hierna volgt automatisch een digitale uitwisseling met de andere onderwijsinstelling.
Meer informatie over een BBC lees je hier.
Vragen?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen per betaalmogelijkheid:
Meest gestelde vragen over de digitale machtiging
-
Wanneer moet ik een digitale machtiging afgeven?
Na je (her)inschrijving ontvang je vanaf medio juni een e-mail van Studielink om je betaalgegevens in te voeren. Regel dit gelijk, maar uiterlijk 15 augustus. LET OP: Het afgeven van een digitale machtiging houdt niet in dat je inschrijving compleet is! Houd je e-mail en je Studielink-account in de gaten.
-
Mag iemand anders, bijvoorbeeld mijn vader/moeder een digitale machtiging afgeven?
Ja. In het volgende document lees je vanaf pagina 10 hoe dit werkt:
Download: stappenplan digitale incasso machtiging
-
Mijn werkgever betaalt. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Het afgeven van een machtiging is een verplicht onderdeel geworden van de (her)inschrijving. Wil/kan je werkgever geen machtiging afgeven, kies dan voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en 'betaling in een keer'. Nadat je (her)inschrijving en machtiging is verwerkt ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur. Dit document kun je indienen bij je werkgever. Je werkgever kan het collegegeld aan jou of aan de CHE betalen. De afgegeven machtiging komt automatisch te vervallen wanneer de werkgever tijdig aan de CHE betaalt.
-
Ik heb problemen met mijn betaalgegevens in Studielink. Wat moet ik doen?
In de digitale Studielink VRAAGbaak vind je informatie wanneer je tegen problemen aanloopt.
-
Kan ik de digitale machtiging nog wijzigen? Lees de mogelijkheden in de Studielink VRAAGbaak.
Ik moet contact opnemen met de onderwijsinstelling, zegt de Studielink VRAAGbaak. Waar moet ik zijn?
-
De hoogte van het collegegeld klopt niet
Stuur een e-mail (o.v.v. je studentnummer) naar studiekosten@che.nl of bel naar team Financiën 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur).
-
Wijzigen betaalgegevens
Voor het wijzigen van je betaalgegevens, waarbij het in Studielink niet meer lukt, kun je het ‘Wijzigingsformulier betaalgegevens’ invullen, printen en ondertekend terug sturen. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar studiekosten@che.nl.
-
Ik heb een buitenlandse bankrekening. Kan ik een digitale machtiging afgeven?
Heb je een bankrekening in een land buiten het SEPA gebied, dan kun je niet betalen met een digitale machtiging. Betaal het totale collegegeld uiterlijk 15 augustus door een bankoverboeking naar NL79 INGB 0676 0923 81. Vermeld bij je betaling: collegegeld + studentnummer + achternaam. De eventuele transactiekosten die de bank rekent voor internationale overboekingen zijn voor rekening van degene die het collegegeld betaalt. Een internationale overschrijving kan ongeveer twee weken duren.
-
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over betaling via bankoverboeking
-
Kan ik een betaalbewijs krijgen?
Nadat je (her)inschrijving én machtiging is verwerkt, krijg je automatisch een betaalbewijs via de mail. Bij een bankoverboeking is je bankafschrift ook een betaalbewijs.
-
Ik betaal zelf, maar mijn werkgever wil een factuur. Hoe vraag ik deze aan?
Na het afgeven van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur. Dit document kun je indienen bij je werkgever.
-
Kan ik een factuur krijgen?
Nadat je (her)inschrijving én machtiging is verwerkt, krijg je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail.
-
Kan ik een factuur krijgen op naam van de werkgever?
Het automatisch verstrekte betaalbewijs/factuur is meestal acceptabel voor een werkgever. Wij gaan er vanuit dat je deze gebruikt. Wanneer je werkgever/instantie er op staat een factuur op bedrijfsnaam te willen ontvangen, neem dan contact op met studiekosten@che.nl.
-
Waarom krijg ik steeds betaalherinneringen?
Je blijft herinneringen ontvangen zolang je geen machtiging in Studielink hebt afgegeven. Heb je een machtiging afgegeven, betaalt via een bankoverboeking naar ons NIEUWE bankrekening NL79 INGB 0676 0923 81 en ontvang je na 14 dagen na je betaling nog steeds herinneringen, stuur dan een e-mail naar studiekosten@che.nl. Vermeld hierin je studentnummer, je IBAN en betaaldatum of maak een print screen van je bankoverboeking. LET OP: Houd in de gaten dat uiterlijk 30 augustus je betaling geregeld moet zijn.
-
De CHE heeft een nieuw bankrekeningnummer (NL79 INGB 0676 0923 81), maar ik heb het collegegeld naar het oude rekeningnummer overgemaakt. Wat nu?
Maak een printscreen van de betaling en mail dit naar studiekosten@che.nl, zodat de CHE de betaling kan verwerken.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over de betaling door werkgever of instantie
- Kan ik een factuur krijgen op naam van de werkgever?
Het automatisch verstrekte betaalbewijs/factuur is meestal acceptabel voor een werkgever. Wij gaan er vanuit dat je deze gebruikt. Wanneer je werkgever er op staat een factuur op bedrijfsnaam te willen ontvangen, neem dan contact op met studiekosten@che.nl.
- Mijn werkgever betaalt de factuur. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Het afgeven van een machtiging is met ingang van collegejaar 2024-2025 een verplicht onderdeel van de inschrijving geworden. Zonder machtiging wordt er geen betaalbewijs/factuur verstrekt.
- Mijn collegegeld wordt via een verzamelfactuur aan de werkgever betaalt. Hoe regel ik dat?
Geef zelf uiterlijk 12 juli zo snel mogelijk een digitale machtiging af in Studielink. Kies voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en ‘betaling ineens’. Je ontvangt daarna een betaalbewijs/factuur. Dit document stuur je door naar team Financiën CHE ( dedekker@che.nl) én naar je werkgever met het verzoek jouw collegegeld mee te nemen op de verzamelfactuur. De verzamelfactuur wordt rechtstreeks naar je werkgever gestuurd en die betaalt aan de CHE.
Geef je na 12 juli een machtiging af, dan stuur je het betaalbewijs/factuur naar je werkgever met het verzoek deze verder als losse factuur of declaratie af te handelen. Er wordt geen nieuwe factuur op naam van de werkgever gemaakt.
De machtiging vervalt automatisch bij tijdige betaling. Wanneer de factuur niet op tijd betaald is, dan wordt het collegegeld geïncasseerd op basis van de afgegeven machtiging.
- Hoe weet ik of mijn werkgever een verzamelfactuur wil?
Je werkgever zal je hierover informeren. Zij ontvangt van de CHE informatie over de te volgen procedure. Wanneer je al CHE-student bent, dan ontvang je ook van de CHE deze informatie.
- Moet ik een machtiging afgeven als mijn werkgever op tijd de (verzamel)factuur betaalt?
Ja! De machtiging is een verplicht onderdeel geworden van de (her)inschrijving. Er wordt geen factuur verstrekt als er geen machtiging is afgegeven. Dit geldt ook voor een verzamelfactuur. Heb je geen machtiging afgegeven, dan word jouw naam niet vermeld op de verzamelfactuur.
- De CHE heeft een nieuw bankrekeningnummer (NL79 INGB 0676 0923 81), maar ik heb het collegegeld naar het oude rekeningnummer overgemaakt. Wat nu?
Maak een printscreen van de betaling en mail dit naar studiekosten@che.nl, zodat de CHE de betaling alsnog kan verwerken.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC)
Antwoorden op meest gestelde vragen vind je op www.che.nl/BBC