Voldoe vóór de start van je opleiding of voor de start van een nieuw collegejaar aan de betalingsverplichting van je collegegeld door altijd een machtiging af te geven. Doe dit bij voorkeur vóór 15 augustus. Red je dat niet, dan kan het nog tot uiterlijk 30 augustus.
Het afgeven van een digitale incassomachtiging doe je in Studielink en is een verplicht onderdeel van de (her)inschrijving. Het collegegeld wordt niet meteen afgeschreven. Dat gebeurt pas vanaf september.
Wanneer je op tijd een machtiging afgeeft en ook voldoet aan de overige inschrijfeisen, dan weet je zeker dat je definitief ingeschreven staat en bij de start van het collegejaar toegang hebt (behoudt) tot de systemen en applicaties van de CHE.
Na het afgeven van een machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur.
Mogelijkheden collegegeld betalen
Nadat je een machtiging in Studielink hebt afgegeven is het mogelijk het collegegeld alsnog op een andere wijze te betalen.
Wanneer het collegegeld vóór 15 september is overgemaakt op onze nieuwe bankrekening NL79 INGB 0676 0923 81, dan vervalt de machtiging. De CHE biedt vier betaalmogelijkheden.
Annuleer je je verzoek tot inschrijving vóór de start van de opleiding, dan hoef je het collegegeld niet te betalen. De afgegeven machtiging vervalt automatisch.
De CHE biedt 4 betaalmogelijkheden:
- Digitale machtiging
- Betaling via bank
- Werkgever betaalt
- Bewijs Betaald Collegegeld
De CHE biedt vier betaalmogelijkheden:
Digitale machtiging
Verplicht
Het afgeven van een digitale incassomachtiging is een verplicht onderdeel van je (her)inschrijving en moet uiterlijk 15 augustus afgegeven zijn. Het collegegeld wordt niet gelijk afgeschreven, dit gebeurt pas in september.
Het afgeven van de machtiging gaat heel eenvoudig. Bekijk dit animatiefilmpje maar eens. Via het stappenplan Afgeven Digitale (incasso)machtiging van Studielink vind je meer informatie over het digitaal machtigen.
Betaalbewijs/factuur
Na het verwerken van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail. Betaalt je werkgever het collegegeld, dan kun je dit document gebruiken.
Betalen jouw ouders/verzorgers het collegegeld?
Betalen jouw ouders/verzorgers het collegegeld? Kies bij het afgeven van de machtiging voor de optie ‘Iemand anders’ betaalt. Vraag vooraf aan de betaler of hij een machtiging kan/wil afgeven.
Incasso collegegeld
Met de machtiging geef je toestemming om het collegegeld ineens of in tien termijnen van de bankrekening te incasseren.
- Bij een incasso van het gehele bedrag schrijven we het totale bedrag rond 25 september van het opgegeven rekeningnummer af en betaal je geen administratiekosten.
- Bij een termijnincasso schrijven we het collegegeld in 10 termijnen af; rond de 25e kalenderdag van de maanden september tot en met juni. Je betaalt eenmalig € 24,00 administratiekosten, die bij de eerste termijn wordt geïncasseerd.
- Start je op 1 februari met je studie, dan schrijven we het collegegeld in 5 termijnen af (februari tot en met juni). Ook hiervoor geldt eenmalig € 24,00 administratiekosten. Bij een eenmalige incasso wordt geïncasseerd op/rond 25 februari.
Hulp nodig?
Het Studielink Stappenplan geeft uitleg bij het invullen van de velden. Loop je tegen problemen aan of wil je gegevens wijzigen? Kijk dan op de Studielink Vraagbaak. Vind je het antwoord daar niet, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden.
Betaling via bankoverboeking
Wanneer je zelf of iemand anders het collegegeld via een bankoverboeking wilt betalen, dan moet je wel eerst een digitale machtiging afgeven in Studielink. Dit is een verplicht onderdeel van je (her)inschrijving.
Als het geld is overgemaakt komt de machtiging automatisch te vervallen. Kies bij het afgeven van de machtiging voor de optie ‘ik betaal zelf’ en ‘betaling in een keer’. Bij een bankoverboeking is betaling in termijnen niet mogelijk.
Na verwerking van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail.
Bankgegevens (NIEUW):
Bankrekeningnummer/IBAN: | NL79 INGB 0676 0923 81 |
Ten name van: | Christelijke Hogeschool Ede |
Betalingskenmerk: | studentnummer |
Vragen?
Heb je vragen over betaling via bankoverboeking, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over bankoverboeking.
Werkgever betaalt
Wanneer je werkgever jouw collegegeld betaalt en geen machtiging wil/kan afgeven, dan moet je zelf vóór 15 augustus een machtiging afgeven in Studielink. Dit is een verplicht onderdeel van je (her)inschrijving. Het collegegeld wordt niet gelijk afgeschreven, dit gebeurt pas in september als er voor die tijd niet op een andere manier is betaald.
Je ontvangt automatisch een betaalbewijs/factuur voor je werkgever als je de machtiging hebt afgegeven
Betaalmogelijkheden werkgever
Betaalt je werkgever het collegegeld, dan zijn er twee mogelijkheden:
- Student betaalt zelf het collegegeld en declareert dit bij de werkgever met het document betaalbewijs/factuur. Student geeft een machtiging af en de CHE incasseert in september (ineens/termijnen) bij de student. De werkgever betaalt het collegegeld aan de student.
- Werkgever betaalt rechtstreeks aan de CHE. Student geeft een machtiging af in Studielink en kiest voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en ‘betaling ineens’. De student kan vanaf juni via deze pagina een factuur aanvragen voor de werkgever.
Student blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling. Wanneer de factuur niet vóór 15 september betaald is, dan wordt het collegegeld geïncasseerd op basis van de afgegeven machtiging.
Bankgegevens (NIEUW):
Bankrekeningnummer/IBAN: | NL79 INGB 0676 0923 81 |
Ten name van: | Christelijke Hogeschool Ede |
Betalingskenmerk: | studentnummer |
Vragen?
Heb je vragen over betaling door de werkgever, kijk dan hieronder bij meest gestelde vragen en antwoorden over betaling door werkgever of instantie.
Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) i.v.m. twee inschrijvingen
Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) is een bewijsstuk waaruit blijkt dat je collegegeld hebt betaald. Volg je naast je opleiding bij de CHE ook een opleiding aan een andere hogeschool of universiteit en heb je daar het collegegeld al betaald? Kies dan in Studielink bij het invullen van de betaalgegevens bij de CHE voor ‘Bewijs betaald collegegeld’. Hierna volgt automatisch een digitale uitwisseling met de andere onderwijsinstelling.
Meer informatie over een BBC lees je hier.
Vragen?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen per betaalmogelijkheid:
Meest gestelde vragen over de digitale machtiging
-
Wanneer moet ik een digitale machtiging afgeven?
Na je (her)inschrijving ontvang je vanaf medio juni een e-mail van Studielink om je betaalgegevens in te voeren. Regel dit gelijk, maar uiterlijk 15 augustus. LET OP: Het afgeven van een digitale machtiging houdt niet in dat je inschrijving compleet is! Houd je e-mail en je Studielink-account in de gaten.
-
Mag iemand anders, bijvoorbeeld mijn vader/moeder een digitale machtiging afgeven?
Ja. In het volgende document lees je vanaf pagina 10 hoe dit werkt:
Download: stappenplan digitale incasso machtiging
-
Mijn werkgever betaalt. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Het afgeven van een machtiging is een verplicht onderdeel van de (her)inschrijving. Wil/kan je werkgever geen machtiging afgeven, kies dan voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en 'betaling in een keer'. De student kan vanaf juni een factuur aanvragen voor de werkgever.
-
Ik heb problemen met mijn betaalgegevens in Studielink. Wat moet ik doen?
In de digitale Studielink VRAAGbaak vind je informatie wanneer je tegen problemen aanloopt.
-
Kan ik de digitale machtiging nog wijzigen? Lees de mogelijkheden in de Studielink VRAAGbaak.
Ik moet contact opnemen met de onderwijsinstelling, zegt de Studielink VRAAGbaak. Waar moet ik zijn?
-
De hoogte van het collegegeld klopt niet
Stuur een e-mail (o.v.v. je studentnummer) naar studiekosten@che.nl of bel naar team Financiën 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur).
-
Wijzigen betaalgegevens
Voor het wijzigen van je betaalgegevens, waarbij het in Studielink niet meer lukt, kun je het ‘Wijzigingsformulier betaalgegevens’ invullen, printen en ondertekend terug sturen. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar studiekosten@che.nl.
-
Ik heb een buitenlandse bankrekening. Kan ik een digitale machtiging afgeven?
Heb je een bankrekening in een land buiten het SEPA gebied, dan kun je niet betalen met een digitale machtiging. Betaal het totale collegegeld uiterlijk 15 augustus door een bankoverboeking naar NL79 INGB 0676 0923 81. Vermeld bij je betaling: collegegeld + studentnummer + achternaam. De eventuele transactiekosten die de bank rekent voor internationale overboekingen zijn voor rekening van degene die het collegegeld betaalt. Een internationale overschrijving kan ongeveer twee weken duren.
-
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over betaling via bankoverboeking
-
Kan ik een betaalbewijs krijgen?
Nadat je (her)inschrijving én machtiging is verwerkt, krijg je automatisch een betaalbewijs via de mail. Bij een bankoverboeking is je bankafschrift ook een betaalbewijs.
-
Ik betaal zelf, maar mijn werkgever wil een factuur. Hoe vraag ik deze aan?
Na het afgeven van de machtiging ontvang je automatisch een betaalbewijs/factuur. Dit document kun je indienen bij je werkgever.
-
Kan ik een factuur krijgen?
Nadat je (her)inschrijving én machtiging is verwerkt, krijg je automatisch een betaalbewijs/factuur via de mail.
-
Waarom krijg ik steeds betaalherinneringen?
Je blijft herinneringen ontvangen zolang je geen machtiging in Studielink hebt afgegeven. LET OP: Houd in de gaten dat uiterlijk 30 augustus je betaling geregeld moet zijn.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over de betaling door werkgever
- Kan ik een factuur krijgen op naam van de werkgever?
Vanaf juni kan de student een factuur aanvragen voor de werkgever.
- Mijn werkgever betaalt de factuur. Waarom moet ik een digitale machtiging afgeven?
Het afgeven van een machtiging is een verplicht onderdeel van de (her)inschrijving.
- Mijn collegegeld wordt via een verzamelfactuur aan de werkgever betaalt. Hoe regel ik dat?
Geef zelf zo snel mogelijk, uiterlijk 1 juli, een digitale machtiging af in Studielink. Kies voor de betaaloptie ‘Ik betaal zelf’ en ‘betaling ineens’. Je ontvangt daarna een betaalbewijs/factuur. Dit document stuur je door naar team Financiën CHE (studiekosten@che.nl) én naar je werkgever met het verzoek jouw collegegeld mee te nemen op de verzamelfactuur. De verzamelfactuur wordt rechtstreeks naar je werkgever gestuurd en die betaalt aan de CHE.
De machtiging vervalt automatisch bij tijdige betaling. Wanneer de factuur niet op tijd betaald is, dan wordt het collegegeld geïncasseerd op basis van de afgegeven machtiging.
- Hoe weet ik of mijn werkgever een verzamelfactuur wil?
Je werkgever zal je hierover informeren. Zij ontvangt van de CHE informatie over de te volgen procedure. Wanneer je al CHE-student bent, dan ontvang je ook van de CHE deze informatie.
- Moet ik een machtiging afgeven als mijn werkgever op tijd de (verzamel)factuur betaalt?
Ja! De machtiging is een verplicht onderdeel van de (her)inschrijving. Er wordt geen factuur verstrekt als er geen machtiging is afgegeven. Dit geldt ook voor een verzamelfactuur. Heb je geen machtiging afgegeven, dan word jouw naam niet vermeld op de verzamelfactuur.
Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
Neem contact op met een medewerker van team Financiën:
T: 0318 – 696 300 (werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur)
E: studiekosten@che.nl (vermeld hierin ook je achternaam en studentnummer)
Meest gestelde vragen over een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC)
Antwoorden op meest gestelde vragen vind je op www.che.nl/BBC