Marjet van Laar

Marjet van Laar

 
Joas Tensen 1 okt

Joas Tensen

Student Leraar Basisonderwijs

 
Lauwrens Sneep
  • Lauwrens Sneep

Lauwrens Sneep

Student Leraar Basisonderwijs

 

Studenten aan het woord

Studenten vertellen kort wat over hun ervaringen.

Derdejaars Pabo-student Lauwrens Sneep

Lauwrens“Toen ik na ging denken over mijn studiekeuze, stond voorop dat ik ‘iets met mensen wilde’. Ik ontdekte dat ik vooral het werken met kinderen leuk vind. Ik wil kinderen graag verder brengen en helpen ontwikkelen. Voor de klas staan zag ik helemaal zitten en ik besloot Pabo te gaan doen. De begeleiding vanuit school is

goed. Er wordt veel zelfstandigheid van je verwacht, maar wanneer je hulp nodig hebt, staan docenten voor je klaar. Het eerste jaar start vrijwel direct met een stage. Ik werkte op twee verschillende scholen. Zo ontdekte ik de praktijk gelijk heel goed. Na deze stages wist ik 100% zeker dat ik meester wil worden.Ik vind het belangrijk om een veilige en open sfeer in de klas te creëren, zodat kinderen hun vragen durven te stellen. Jezelf kwetsbaar opstellen, helpt daarbij. Dan vinden kinderen het niet gek om ook hun verhaal te vertellen. Het is een uitdaging om in je lessen in te spelen op wat het individuele kind kan. Daar wordt in colleges aandacht aan gegeven. Een hoogtepunt was de internationaliseringsreis naar Istanbul in het tweede jaar. We leerden veel over de cultuur en het onderwijs daar. Ik had de reis echt niet willen missen! Het programma Honderd Procent Meesterproof (HMP) vind ik echt een toegevoegde waarde hebben voor de meesters in spe. Het doel ervan is om de mannen bij de Pabo te houden en op een goede manier te vormen. Als mannen praten, delen en bidden we met elkaar. Dat varieert van een weekendje hiken in de Ardennen tot een bezinningsochtend. ”

 

 

Marjet

Derdejaars Pabo-studente Marjet van Laar

,,Kinderen hebben mijn hart. Ik geniet van hun onbevangenheid en enthousiasme. Als juf of meester ben je het jaar dat ze bij jou in de klas zitten, een van de belangrijkste personen in hun leven. Ik zie dat als een enorme kans en tegelijkertijd ook als een uitdaging die ik graag wil aan gaan. Ik heb de minor sence gekozen. Hierin kan ik me meer gaan specialiseren in stoornissen als ADHD en autisme.”

 

 



Derdejaars Pabo-student Manoach van Dam

"Mijn hart ligt bij het lesgeven aan kinderen. Ik wil er voor zorgen dat elk kind goed in de groep ligt. De Pabo bevalt heel goed. De vakken zijn gevarieerd en het meeste van wat ik leer mag ik direct vanaf het eerste jaar al doorgeven aan mijn stageklas. Daardoor voelt mijn opleiding nuttig en relevant. Ik raad toekomstige Pabo-studenten aan om voor de CHE te kiezen vanwege de goede begeleiding van docenten, de inhoudelijke lessen en de christelijke identiteit van de hogeschool. Daat laatste leeft de CHE trouwens ook echt uit. Ik vind het fijn dat er op de CHE veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor leerde ik in korte tijd wat mijn sterke en zwakke punten zijn en ook hoe ik hiermee om kan gaan. Naast mijn studie volg ik het 'meesterproof' programma, waar ik samen met andere Pabo-mannen allerlei gezellige en verdiepende activiteiten doe, zoals workshops, teambuilding en sportieve activiteiten."

 

 

 

 

Deeltijdstudent Robert-Jan Harms

“Na twee jaar Pabo op een andere hogeschool te hebben gevolgd, was ik bewust op zoek naar een nieuweRobert-Jan omgeving om mijn studie naar tevredenheid af te ronden. Ik wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, hen ondersteunen en hen zien groeien. Aangezien de CHE goed staat aangeschreven, makkelijk bereikbaar is en ik tijdens de Open Dag een open sfeer proefde, heb ik de knoop definitief doorgehakt en ben ik overgestapt naar de CHE.

Tijdens mijn studie loop ik bewust op zoveel mogelijk verschillende basisscholen stage, om zo veel ervaring op te doen. Op dit moment zit ik in het derde leerjaar van mijn studie. Dat betekent dat ik druk bezig ben om mij te oriënteren op mijn eindstage voor volgend jaar. Na mijn opleiding wil ik natuurlijk voor de klas staan. Het lijkt me leuk daarbij iets te doen met de combinatie multimedia en het onderwijs. Bijvoorbeeld door het realiseren en inzetten van digitaal lesmateriaal en daar scholen in te ondersteunen.

Naast mijn studie werk ik zo’n twintig uur per week. De combinatie is pittig, maar met een goede planning is het te doen. Naast twee avonden colleges, loop je vijftien dagen per halfjaar stage. Hoeveel uur ik verder per week kwijt ben aan de studie varieert, maar ik kom gemakkelijk aan de 25 uur per week. Het klinkt veel, maar ik heb het er voor over.”