Open Dag 5 november
Marjet van Laar

Marjet van Laar

 
Joas Tensen 1 okt

Joas Tensen

Student Leraar Basisonderwijs

 
Lauwrens Sneep
  • Lauwrens Sneep

Lauwrens Sneep

Student Leraar Basisonderwijs

 

Studenten aan het woord

Studenten vertellen kort wat over hun ervaringen.

Tweedejaars studente Leraar basisonderwijs Silke ter Horst

Silke school
“Mijn hart ligt al heel lang bij kinderen. Dit is een opleiding vol leven, kinderen uit het basisonderwijs die gaan ontdekken en ik kan ze daarbij helpen. Dat vind ik fantastisch. Het is een opleiding vol passie en liefde van kinderen. Vrijwel alles wat ik doe, vinden de kinderen geweldig. Je krijgt zoveel waardering van ze, die puur is, dat ik het liefst elke dag op stage ben. Maar het belangrijkste: Kinderen groeien door jou en jij groeit door de kinderen.
De CHE staat bekend om het persoonlijk contact tussen leraren en studenten. Dat vind ik erg belangrijk tijdens mijn studie."


Tweedejaars student Leraar basisonderwijs Daniël Dijkstra

Daniel school

"Ik heb drie interesses: geloof, mensen en sport. Met dit in mijn achterhoofd ben ik een opleiding gaan zoeken. Ik kwam op drie opleidingen uit: onderwijzer op het middelbaar onderwijs, jongerenwerker en meester op de basisschool. Met mijn interesses in mijn achterhoofd begon ik af te strepen. Uiteindelijk bleef er nog één studie over en dat was de opleiding Leraar Basisonderwijs! Ik wilde een meester worden met een christelijke identiteit en toen was de keuze voor de CHE een gemakkelijke. 

De identiteit op de opleiding wordt niet alleen beleden, maar ook geleefd. Dit merk je aan de sfeer op de opleiding, de docenten en aan je klasgenoten. De meeste van mijn klasgenoten hebben een christelijke achtergrond. De één evangelisch de andere reformatorisch. Die diversiteit vind ik mooi en er ontstaan hierdoor hele interessante gesprekken. De fijne sfeer en de korte lijntjes met de docenten vind ik erg fijn. Je bent geen nummer hier op de CHE.
Ik zit op kamers in Ede, dicht bij school. Ik heb dit jaar expres gekozen om niet op een studentenvereniging te gaan, omdat ik mij dit jaar echt wilde focussen op mijn studie. Een goed begin is het halve werk zal ik maar zeggen. Ik ben van plan om volgend jaar wel op een studentenvereniging te gaan, omdat ik in Ede mijn sociale netwerk wil uitbreiden en ik vind het waardevol om met leeftijdsgenoten mijn geloof te delen.

Ik wil later voor de klas staan. Het liefst groep 6, 7 of 8. Ik zit er ook over na te denken om verder te studeren na deze opleiding.” 




Derdejaars student Leraar basisonderwijs Lauwrens Sneep

Lauwrens“Toen ik na ging denken over mijn studiekeuze, stond voorop dat ik ‘iets met mensen wilde’. Ik ontdekte dat ik vooral het werken met kinderen leuk vind. Ik wil kinderen graag verder brengen en helpen ontwikkelen. Voor de klas staan zag ik helemaal zitten en ik besloot Pabo te gaan doen. De begeleiding vanuit school is

goed. Er wordt veel zelfstandigheid van je verwacht, maar wanneer je hulp nodig hebt, staan docenten voor je klaar. Het eerste jaar start vrijwel direct met een stage. Ik werkte op twee verschillende scholen. Zo ontdekte ik de praktijk gelijk heel goed. Na deze stages wist ik 100% zeker dat ik meester wil worden.Ik vind het belangrijk om een veilige en open sfeer in de klas te creëren, zodat kinderen hun vragen durven te stellen. Jezelf kwetsbaar opstellen, helpt daarbij. Dan vinden kinderen het niet gek om ook hun verhaal te vertellen. Het is een uitdaging om in je lessen in te spelen op wat het individuele kind kan. Daar wordt in colleges aandacht aan gegeven. Een hoogtepunt was de internationaliseringsreis naar Istanbul in het tweede jaar. We leerden veel over de cultuur en het onderwijs daar. Ik had de reis echt niet willen missen! Het programma Honderd Procent Meesterproof (HMP) vind ik echt een toegevoegde waarde hebben voor de meesters in spe. Het doel ervan is om de mannen bij de Pabo te houden en op een goede manier te vormen. Als mannen praten, delen en bidden we met elkaar. Dat varieert van een weekendje hiken in de Ardennen tot een bezinningsochtend. ”

 

 

Marjet

Derdejaars studente Leraar basisonderwijs Marjet van Laar

,,Kinderen hebben mijn hart. Ik geniet van hun onbevangenheid en enthousiasme. Als juf of meester ben je het jaar dat ze bij jou in de klas zitten, een van de belangrijkste personen in hun leven. Ik zie dat als een enorme kans en tegelijkertijd ook als een uitdaging die ik graag wil aan gaan. Ik heb de minor sence gekozen. Hierin kan ik me meer gaan specialiseren in stoornissen als ADHD en autisme.”

 

 



Derdejaars student Leraar basisonderwijs Manoach van Dam

"Mijn hart ligt bij het lesgeven aan kinderen. Ik wil er voor zorgen dat elk kind goed in de groep ligt. De Pabo bevalt heel goed. De vakken zijn gevarieerd en het meeste van wat ik leer mag ik direct vanaf het eerste jaar al doorgeven aan mijn stageklas. Daardoor voelt mijn opleiding nuttig en relevant. Ik raad toekomstige Pabo-studenten aan om voor de CHE te kiezen vanwege de goede begeleiding van docenten, de inhoudelijke lessen en de christelijke identiteit van de hogeschool. Daat laatste leeft de CHE trouwens ook echt uit. Ik vind het fijn dat er op de CHE veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor leerde ik in korte tijd wat mijn sterke en zwakke punten zijn en ook hoe ik hiermee om kan gaan. Naast mijn studie volg ik het 'meesterproof' programma, waar ik samen met andere Pabo-mannen allerlei gezellige en verdiepende activiteiten doe, zoals workshops, teambuilding en sportieve activiteiten."