Karlijn Goossen

Lid kenniskring Religie in Media en Publieke Ruimte

Meer weten??  

Peter Jansen

Lid kenniskring Religie in Media en Publieke Ruimte

Meer weten??  

Jan van der Stoep

Lector Journalistiek & Communicatie

Meer weten??  

Karlijn Goossen

Drs. K. (Karlijn) Goossen studeerde Journalistiek aan de CHE en Religie en Levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit Amsterdam met als specialisatie Communicatie en Media. Zij was assistent-onderzoeker aan de Vrije Universiteit en aan de CHE. Ook was ze redacteur bij NCRV Televisie Schepper & Co en NCRV Televisie On Air. Als docent aan de CHE geeft ze onder andere de vakken Media & Diversiteit, Trendwatching en Interculturele en Crossculturele Communicatie.

Markt en missie van christelijke organisaties in een netwerksamenleving
De snelgroeiende populariteit van sociale netwerken als Facebook, Twitter en YouTube en de opkomst van de prosumer, user-generated content laten er geen twijfel over bestaan: nieuwe media veranderen het communicatielandschap radicaal. Tegelijkertijd doen zich in onze samenleving structurele veranderingen voor ten aanzien van religie. Niet alleen bestaat er een grote diversiteit aan beelden en opvattingen over religie, ook de wijze waarop religie zich manifesteert, verandert drastisch van karakter. Dit interdisciplinaire onderzoek brengt in kaart hoe religieuze - in het bijzonder christelijke - organisaties en gemeenschappen omgaan met de ingrijpende structurele veranderingen binnen het hedendaagse medialandschap. Hoe presenteren ze zich in het publieke domein als missiegedreven organisaties? Hoe blijven zij zichtbaar en relevant voor achterban en doelgroepen? Hoe legitimeren ze zich als eigentijdse, geloofwaardige en gezaghebbende organisaties? Hoe komen ze vanuit de inhoud gedacht bij bepaalde vormen? En welk effect hebben de vormen weer op de inhoud zelf? Het onderzoek bestaat uit een aantal casestudies van christelijke organisaties waarin de complexe wisselwerking tussen vorm en inhoud, markt en missie wordt onderzocht.