Evita van Roest
  • Evita Roest

Evita Roest

Student SPH

 
Nicole van Roekel 1 okt

Nicole van Roekel

Student Communicatie

 
Jorre van Geerenstein 1 okt
  • Jorre van Geerenstein

Jorre van Geerenstein

Student Bedrijfskunde MER

 

05 juli 2016 Onderzoek naar nieuws over terrorisme in de klas wint Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2016

De Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2016 gaat dit jaar naar ‘Wie heeft het journaal gezien? Een onderzoek naar praktische handvatten voor het delen van nieuws over terrorisme in de klas’ van Tim van de Kamp. De prijs is op dinsdag 5 juli 2016 uitgereikt tijdens de diplomering van studenten Leraar Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

De jury was onder de indruk van de durf om een actueel en gevoelig onderwerp te gaan onderzoeken en voor de even praktische als nuchtere handvatten, die Van de Kamp geeft. 

Tim: “Op 7 januari 2015 werd er een aanslag gepleegd op Charlie Hebdo. In diezelfde maand liep ik stage in groep 6. Leerlingen spraken over dat nieuws. Er leefde angst.” Hij besloot dat hij zijn scriptie over dit onderwerp zou doen. “Drie groepen mensen heb ik gevraagd. De leerkracht, de leerling en de deskundigen, zoals Nick Renooij, de eindredacteur van het NOS Jeugdjournaal. Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale vaardigheden voor kinderen. En Margalith Kleijwegt, een journalist die voor het ministerie onderzoek heeft gedaan naar gevoelige onderwerpen in de klas.” Tim zag dat leerlingen vaak zelf op onderzoek gaan, als de school zwijgt. Tim: “Leerlingen vertelden mij dat ze zelf op Youtube beelden hebben opgezocht en bekeken. Niet bepaald geschikt voor hun leeftijd. Veel leerlingen die moslim waren, vonden het vreemd dat de IS islamitisch heette. Zij waren ook islamitisch, hieraan werden ze gelinkt. Hun imago leed hierdoor schade. Een andere islamitische leerling werd gepest in zijn buurt, omdat zijn vader eruitzag als mogelijke IS aanhanger.”

Handvatten

De handvatten van Tim zijn: blijf als leerkracht neutraal. Het is van belang dat percepties ingeruild worden voor feiten. Leerlingen bekijken allerlei beelden maar weten niet wat waarheid is. Breng de leerlingen mediawijsheid bij. Veel leerkrachten waren verlegen om didactische hulpmiddelen en ondersteuning vanuit school of opleiding. Burgerschapsvorming is niet alleen een vak, maar vindt vooral plaats als er gesproken moet worden over zulke heftige gebeurtenissen. Doe dit alles op basis van de pedagogische relatie met de leerling.

Met de Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2016 wil de Academie Educatie aandacht vragen voor een bijzonder afstudeeronderzoek waarin de christelijk identiteit naar voren komt. Het kan zijn dat die identiteit hoofdonderwerp was, of dat de student een algemeen pedagogisch of didactisch onderwerp nam, maar waarin de identiteit in brede zin aan bod komt.