Evita van Roest
  • Evita Roest

Evita Roest

Student SPH

 
Nicole van Roekel 1 okt

Nicole van Roekel

Student Communicatie

 
Jorre van Geerenstein 1 okt
  • Jorre van Geerenstein

Jorre van Geerenstein

Student Bedrijfskunde MER

 

10 december 2015 Meesterproof programma werkt samen met bedrijfsleven

Sinds 2010 draait het programma 100% Meesterproof aan de opleiding Leraar Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). In september startten weer 39 nieuwe aankomende meesters met de opleiding in Ede. Sinds de start van het cursusjaar is een nieuwe samenwerking met EromesMarko en Bever Ede ontstaan. Initiatiefnemers van 100% Meesterproof Theo Dekker en Siebe van der Kooi: ,,Deze bedrijven vinden het programma zo tof dat ze met ons een co-creatie willen aangaan.”

In de afgelopen jaren is het percentage mannen aan de Pabo in Ede gestegen. In 2009 was 16,1% van de studenten aan de pabo man. Dat percentage is gestegen tot 23,0% in 2013 tot 24,1% in 2014. Daarnaast is de uitval met mannelijke studenten aan de opleiding gedaald in  de afgelopen jaren. 

Geen blauwdruk
100% Meesterproof biedt een programma voor alle mannelijke Pabostudenten van alle leerjaren. Het hele jaar door zijn en in- en outdoor activiteiten. Ook coachen vierdejaarsstudenten de aankomende meesters die net gestart zijn in het eerste jaar. ,,Er is geen blauwdruk om meester te worden, elke man mag dat op zijn eigen manier doen. Maar het helpt wel erg dat er ontmoeting is tussen de mannen aan de Pabo,” vertelt Siebe van der Kooi. ,,We merken echt dat het aankomende studenten enthousiast maakt om in Ede te starten met de opleiding. Ons doel is natuurlijk om meer mannen voor de klas te krijgen.”


Co-creatie
EromesMarko is ontwerper, producent en inrichter van eigentijdse inrichtingsconcepten. EromesMarko en de academie Educatie van de CHE zien in elkaar een mooie partner om vernieuwingen in het onderwijs mee aan te gaan. De komende drie jaar gaan wij samenwerken. ,,We zien beiden de school niet meer als een gebouw maar als een leeromgeving die rijk en gevarieerd moet aansluiten bij de beleving van kinderen, leerkrachten en ouders. Ook gaan we samen optrekken in ontwikkeling en onderzoek naar beter onderwijs in relatie tot huisvesting en inrichting,” aldus Siebe van der Kooi.