Evita van Roest
  • Evita Roest

Evita Roest

Student SPH

 
Nicole van Roekel 1 okt

Nicole van Roekel

Student Communicatie

 
Jorre van Geerenstein 1 okt
  • Jorre van Geerenstein

Jorre van Geerenstein

Student Bedrijfskunde MER

 

07 februari 2017 CHE en 26 basisschoolbesturen bekrachtigen intensieve samenwerking "Leerkracht als motor voor vernieuwing basisonderwijs"

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) tekende op 7 februari 2017 met 26 basisschoolbesturen een overeenkomst waarin intensief samenwerken centraal staat. De partners vormen samen het PLG-netwerk, een samenwerking van professionele leergemeenschappen (PLG). De gezamenlijke doelen van de basisscholen en de opleiding Leraar Basisonderwijs zijn het opleiden van nieuwe leerkrachten, begeleiden van startende leerkrachten en innoveren van het basisonderwijs. De scholen spelen hiermee in op het verwachte tekort aan goede leerkrachten en de gezamenlijke uitdagingen.

Met deze ondertekening op de CHE intensiveert de hogeschool de samenwerkingen die er zijn en breidt zij het landelijk netwerk uit. Onder elk van de 26 schoolbesturen vallen diverse christelijke basisscholen van Apeldoorn tot Rotterdam. De uitbreiding van het netwerk vindt vooral plaats in de regio Rotterdam. In deze regio verwacht men een groter tekort aan goede leerkrachten voor het basisonderwijs en is de CHE de Praktijkpabo begonnen. Iedere partnerschool heeft een gekwalificeerde interne coach opleiden (ICO) en gekwalificeerde mentoren in een stabiele begeleidingssituatie. Hierdoor is er een lerende en onderzoekende cultuur ontwikkeld en is er ruimte om in een groter professioneel netwerk te leren en de leerkracht nog meer in zijn innovatieve kracht te zetten.

Onderzoek en kennisdelen
Jannette Meiling, waarnemend directeur opleiding Leraar Basisonderwijs van de CHE: “Er is vanuit de basisscholen en de CHE behoefte aan een volgende stap in de samenwerking. Met de ondertekening bekrachtigen we dit. We zien bij alle partnerscholen de wil om te werken vanuit een open, professionele en lerende cultuur. Vanuit die basis creëren we samen een grotere en krachtiger leeromgeving van leerkrachten en aspiranten leerkrachten. De leerkracht zien we als motor voor vernieuwing. We willen bijvoorbeeld gezamenlijk meer praktijkgericht onderzoek doen en kennisdelen met de academische opleidingsscholen en universiteiten. We zetten met elkaar bijvoorbeeld in op het praktisch vormgeven van Passend Onderwijs en het omgaan met verschillen tussen kinderen. Daarnaast biedt de CHE een divers scholingsaanbod voor professionals en is maatwerk mogelijk.”