Aart Jongeman klein

Lauwrens Sneep

Student Leraar Basisonderwijs

Friday 6th

Vandaag hebben we weer zo’n bijzondere kant van Amerika gezien! Dit land blijft ons verbazen. Het zal waarschijnlijk een lang dag verslag worden, maar we hebben ook zoveel gezien! Goed, laten we beginnen.
Vanochtend waren we vroeg uit de veren. Om 8 uur hadden we ons ontbijt al op en stonden we startklaar om naar Detroit te gaan. Voor Nederlandse begrippen was het best even een stukkie rijden. We waren zo’n 3 uur onderweg voordat we er waren. Hoe verder we richting Detroit reden, des te slechter de wegen werden. Dit verbaasde ons eigenlijk wel, maar goed we moesten er toch komen dus we hobbelden lekker door.
Vandaag start onze dag met een bezoek aan het Ford museum. Deze keer ging het niet over de oud president Ford maar over Henry Ford. Dé Henry Ford. Aangekomen bij het museum gingen we met een bus naar de Ford fabriek. We zijn gestart bij ‘Station 4’ waar we de fabriek konden zien. Vooraf werd ons alleen duidelijk verteld dat we geen foto’s mochten maken van dit gedeelte van de fabriek. We hebben zó vaak de neiging gehad om toch foto’s te maken. Wat was dit fascinerend om te zien. Ze hebben in deze fabriek een wandelpad boven de werkvloer gemaakt zodat wij, de bezoekers, de werkzaamheden in de fabriek konden zien. In het gedeelte wat wij zagen werden verschillende auto onderdelen in elkaar gezet. Vandaag werden de grote Ford trucks gemaakt. Voor de kenners, de Ford F150. Duizend man werkt hier dagelijks in 3 shifts in de fabriek. Per dag worden er 1200 auto’s vanaf het begin tot het eind gemaakt. In totaal werken er nu ongeveer 7000 man op deze locatie van Ford.
Nadat we vol verwondering ‘Station 4’ doorgelopen waren kregen we via een filmpje het verhaal van Henry Ford te horen. Wel lekker op z’n Amerikaans, maar toch was het mooi om te zien hoe deze man vanaf het begin van zijn leven zoveel passie in dit bedrijf heeft gelegd.
Het volgende filmpje liet ons zien hoe de enginering van de auto’s gaat. Nu hadden de Communicatiestudenten al geanalyseerd dat Ford redelijk goed was in marketing, maar van dit filmpje waren we echt behoorlijk onder de indruk. Het was echt meer dan ‘een filmpje’ het was een complete (mini) show met veel lichten, toffe muziek, dreunende boxen en ontzettend gave beelden. Overal heen om je was wel wat te zien. In het museum van Ford werd dit goed voortgezet. Wel op een andere manier, maar toch.
Met de bus zijn we terug naar het museum gereden, hebben we even geluncht en zijn we het museum in gegaan. Het was zo groot en zo gaaf. We weten dat niet iedereen een auto fan is, maar bij het zien van al deze oldtimers en oude racewagens gaat iedereens hart wel even sneller kloppen. Is het niet bij die wagens, dan wel bij de schattige campers. Wij hebben ons zeker vermaakt bij familie Ford vandaag :)
Rond een uur of 3 zijn we richting Detroit stad gereden. Van te voren had Kor ons al het één en ander hierover verteld. Detroit is een stad wat vroeger populairder was dan New York. Deze plaats was booming! Iedereen wilde hierheen komen en genieten van al het moois wat deze stad te bieden had. Zeker nadat Henry Ford in alle kranten een grote vacature had gezet waarin werknemers een goed loon beloofd werd. De dagen daarna stonden er zo’n 10.000 man klaar om bij hem te komen werken. Detroit werd een stad waar veel industrie plaatsvond. Op een gegeven moment zijn veel inwoners op zoek gegaan naar en prettigere woonplaats dan midden in een industriegebied, de productie werd meer geautomatiseerd, werknemers waren minder nodig en zo vertrok de industrie langzaam uit Detroit. De werkloosheid nam toe, de armoede en leegstand volgde. Het enige wat groeide was de criminaliteit.
Met drie auto’s reden we door Detroit. De bestuurder was ook onze gids. Ik zat zelf bij Ryan. Hij heeft 1,5 jaar in Detroit gewoond dus hij kon ons ontzettend veel vertellen over deze stad. De stad is nu volop in verandering. Rond 2012 is dit begonnen. De overheid is nu veel tijd, energie en geld in Detroit aan het steken om deze stad weer te herbouwen.
De verschillen die in deze stad te zien zijn, zijn hierdoor echt bizar. Het is echt met geen een stad in Nederland te vergelijken. Rondom het centrum zijn prima gebouwen te zien maar ook bijvoorbeeld een enorm station dat sinds een half jaar pas ramen heeft. Daarvoor woonden er alleen maar daklozen in dit gebouw. Ryan liet ons het slechtste gedeelte van de stad zien. We schrokken hier allemaal behoorlijk van. Het is niet te begrijpen dat mensen in zulk soort huizen leven. Ook waren er ontzettend veel drankwinkels in de omgeving te zien en roken we constant een halve wietlucht.
Om jullie een impressie te geven is hier een filmpje. In deze omgeving hebben kunstenaars geprobeerd de buurt meer sjeu te geven. Alle attributen die jullie zien zijn kunst.

Link: https://youtu.be/37UfDtqfOAI

Goed, hopelijk hebben jullie een beetje impressie gekregen van hoe het daar in die buurt eraan toe gaat. Ons beeld van Amerika is behoorlijk veranderd. Het grote ‘alles is hier fantastisch’ beeld wat we van te voren van Amerika hadden is van de baan. Juist in Amerika is het verschil tussen arm en rijk enorm goed zichtbaar. We zijn weer uit Detroit gereden en hebben gegeten bij een Mexicaans tentje waar we veel te hete saus op onze wraps hebben gedaan. Onder het genot van wat muziek van Marco Borsato en andere Old School music zijn we lekker naar de universiteit gereden. We hebben het hier goed.

Bedankt voor het lezen van dit elle lange verslag en tot snel! :)

Ook onderweg komen we aan eten niets tekort. ;)

Bij Greenfield Village, even wachten op de bus die ons naar het Henry Ford Museum brengt.

2 uur later… nog steeds wachtende op de bus naar de fabriek. Kidding, just a few minutes.

Filmpjes tijd! Even checken hoe Henry Ford het allemaal gedaan heeft.

Een film? Nee gewoon echt een show. En dat allemaal over de Ford F150.

Een echt industrieel uitzicht vanaf een van de gebouwen van Ford.

Een panoramafoto om ons uitzicht nog iets beter weer te geven.

Klaar om het Ford Museum in te gaan.

Nieuwe, oude auto´s.

Hier kan de NS nog veel  van leren; een trein met een sneeuwschuiver.

Let’s do a roadtrip!

Downtown Detroit.

Even een andere kant van Detroit: het Heidelberg Project.

Is er iemand thuis? (Opnieuw een andere kant van Detroit.)