Marjet van Laar
  • Marjet van Laar

Marjet van Laar

 
Joas Tensen 1 okt

Joas Tensen

Student Leraar Basisonderwijs

 
Lauwrens Sneep
  • Lauwrens Sneep

Lauwrens Sneep

Student Leraar Basisonderwijs

 

Relatie of prestatie?

Blog Tim van de Kamp

Donderdagmorgen, kwart voor negen. Ik sta in de deuropening om ieder kind te begroeten en waar nodig te luisteren naar nieuws wat ze niet kunnen bewaren totdat de dagopening begint. Sanne zet haar pennyboard tegen de muur onder haar felroze tas. Als ze op mij afloopt vertelt ze met een glimlach op haar gezicht dat ze gisteren een splinternieuwe fiets heeft gekregen. Willem komt binnen  en geeft mij vluchtig een hand. Daar komt Chris aanrennen, buiten adem hangt hij zijn blauwe spijkerjack op. Met een bedrukt gezicht loopt hij de klas in. Er moet iets aan de hand zijn. Een open vraag van mij brengt daar verandering in. Dan deelt hij dat hij met freerunning hard is gevallen en nu last heeft van zijn arm. Vele gezichten te zien en iedereen brengt zijn eigen verhaal in de klas.

Ik ga met mijn dagopening van start, de kinderen zoeken hun eigen plek op en gaan zitten. Het valt op dat Willem de focus mist om te luisteren naar het Bijbelverhaal en de belevenissen van zijn klasgenoten. Terwijl ik met één oor luister naar Richard die ons vertelt dat hij gisteren heeft gevoetbald met drie kinderen uit zijn klas maak ik oogcontact met Willem. Aan mijn blik ziet hij duidelijk wat ik bedoel. Ook zijn aandacht verwacht ik, ook zijn respect wil ik. Willem kijkt weg na een kort moment van oogcontact. Maar ook tijdens de rekenles lukt het Willem niet om aan mijn verwachtingen te voldoen.

Tijd voor een goed gesprek. Waarin ik ontdek waar die jongen mee bezig is en wat hem belemmerd om positief gedrag te vertonen. Een heftig weekend ligt achter hem. Alleen zijn vader heeft hij gesproken en de eerste lessen kickboksen zitten erop. In zijn ogen valt af te lezen dat hij zijn focus niet kan verleggen naar de verhoudingstabellen in zijn rekenschrift. Maar voordat ik daarheen ga moet hij weten dat ik niet alleen oog heb voor zijn prestatie, maar ook inzet op relatie. Positief gedrag beloon ik met een kwartiertje kickboksen na schooltijd met de meester. Zijn verdwaasde blik verdwijnt, een enorme glimlach komt op zijn gezicht.

De morgen zit erop en Willem komt nadat hij gegeten heeft dolenthousiast naar mij toe in de deuropening. ‘Meester, waar mag ik mijn nieuwe kickbokshandschoenen neerleggen voor vanmiddag na schooltijd?’. Vol vertrouwen gaat hij zijn lesmiddag tegemoet, hij weet zeker dat hij gefocust kan werken. Bijna half vier, de boeken van aardrijkskunde worden opgeruimd. ‘Meester, heb ik het verdiend om te kickboksen met u?’. ‘Nou en of! Je hebt laten zien dat je goed kan werken en daarom mag jij je zwarte kickbokshandschoenen klaarleggen op je eigen tafel. Ik wist dat jij dat kon!’

Iedereen heeft zijn eigen verhaal, maar ook iedereen verlangt naar dat echte contact.