Aart Jongeman klein
  • Aart Jongejan

Aart Jongejan

Student Bedrijfskunde MER

 
Marjet van Laar

Marjet van Laar

 
Lauwrens Sneep
  • Lauwrens Sneep

Lauwrens Sneep

Student Leraar Basisonderwijs

 

Workshops

Er worden zes verschillende workshops aangeboden:

Workshop: Oplossingsgericht coachen

Als begeleider wil je graag je collega helpen zich verder te ontwikkelen. Je wilt je collega in zijn/haar kracht zetten en zelfvertrouwen geven. Coachingsgesprekken wil je graag positief en energiek afsluiten. Hoe doe je dat?

Jij, als begeleider, kan je collega helpen om zicht te krijgen op positieve resultaten die hij/zij wil bereiken.  Jij kan de ander helpen om met oplossingen te komen, om stappen te formuleren tot het behalen van een doel. Het oplossingsgericht werken gaat uit van wat er op het moment al is, en richt zich op de gewenste toekomst, met als doel het vinden van oplossingen. In deze workshop leer je enkele basisprincipes van oplossingsgericht werken, door korte theorie en vooral oefenen.

Workshop: Leerstijlen

Soms klikt het niet tussen een stagiair(e) en zijn/haar praktijkbegeleider. Nogal eens heeft dat te maken met de verschillende leerstijlen van mensen. Een ‘doener’ springt graag in het diepe en leert al zwemmend. Een ‘denker’ staat vaak lang aan de kant te kijken of het water wel nat genoeg is. De verwachtingen van de praktijkbegeleider en die van de student(e) over elkaars leerstijlen kunnen heel verschillend zijn. Het gaat helpen als je je bewust bent van je eigen leerstijl en die van de student(e). Welke leerstijl heb je, en hoe werkt die?

Workshop: Motieven en drijfveren

Groei op persoonlijk en professioneel gebied brengt verandering met zich mee. Je kunt denken aan verandering van houding, werkwijze of gedrag. Motivatie is een belangrijke factor in het bereiken van deze groei en verandering. Het blijkt namelijk dat de motivatie van een collega of student zeker te beïnvloeden is. Motivatie is het gevolg van communicatie tussen jou en de ander.

Workshop: Reflecteren

Wanneer je reflecteert over een bepaalde situatie, dan kijk je naar je eigen handelen. Je staat stil wat je gedrag was en welke invloed dat op bijvoorbeeld je werk of je keuze had. Alles draait om het terugkijken naar je eigen ervaring om daarvan te kunnen leren. Maar waar moet een goede reflectie aan voldoen? Welke onderdelen moeten er terugkomen? Hoe pak je het schrijven van een reflectie aan? En hoe kan je jou collega begeleiden in het schrijven van dit document?

Workshop: Conflicthantering

Iedereen raakt wel eens in een conflict verzeild, ook op het werk. Dat is op zich geen probleem, maar je moet er wel mee kunnen omgaan. Er ontstaat “gedoe” waardoor men er onvoldoende aan toe komt om te doen wat men moet doen. Voordat je het weet maak je elkaar uit voor alles wat mooi en lelijk is en is het oorspronkelijke verschil van mening of inzicht een echte ruzie geworden. Of je bewaart de zoete lieve vrede, maar kan de ander daarna nooit meer recht in de ogen kijken. Soms is het lastig om de rol in de organisatie en de persoon te scheiden. Wat is wijsheid in zo'n geval?

Workshop: Beoordelen

Toetsen en beoordelen van studenten aan de hand van de beroepsproducten is een belangrijke handeling die een praktijkbegeleider uitvoert. Tijdens de workshop krijgt de deelnemers inzicht in de rol van de praktijkbegeleider tijdens het beoordelingsproces én inzicht in de inhoud van de beoordeling van de beroepsproducten. We bekijken de beoordelingsformulieren van één van de beroepsproducten

We spreken over vragen als:

  • Wat beoordeel je van het beroepsproduct (product of proces; beide)?
  • Wat is (zo) objectief (mogelijk) beoordelen?
  • Wat is de status van de beoordeling van de praktijkbegeleider?


Klik hier om je aan te melden.