Aart Jongeman klein

Student Leraar Basisonderwijs

Verslag en foto's

donderdag 1 en vrijdag 2 december 2016

Dagverslag donderdag 1 december 2016. Het dagverslag van vrijdag staat onderaan!!

Vanochtend hadden we om half negen afgesproken op Schiphol. Toen iedereen er was, maakten we onze eerste groepsfoto. Daarna zijn we naar het vliegtuig gegaan.

Na een vlucht van goed acht uur kwamen we eindelijk aan in Nairobi. Nadat we bijna twee uren op onze koffers hadden gewacht, gingen we in een busje naar onze slaapplek. Het was een klein busje, waar we met z’n allen nauwelijks in pasten. De koffers moesten op het dak van de bus. De reis naar onze verblijfplaats duurde zo’n halfuur. We verblijven het grootste gedeelte van de reis in het Roussel House in Nairobi. Echter was deze locatie nog niet beschikbaar vannacht waardoor we onze eerste nacht in het Little Sisters of charity house doorbrachten. Beide locaties zijn van de Rooms Katholieke missie.

Eenmaal aangekomen in het Little Sisters of charity house werden de kamers verdeeld. Per tweetal kreeg je een kamer. De meesten gingen nog even douchen waarna om half 2 het licht uitging.

De groepsfoto bij Schiphol

In het vliegtuig

Uitzicht vanuit het vliegtuig

Aan het wachten op de koffers

Wachten bij het busje

Nog even kijken hoe de koffers op het dak worden gedaan

Alle koffers hebben een plaats gekregen

Met z'n allen in het busje

Per slaapkamer was er één klamboe. Sommigen hadden gelukkig een eigen klamboe meegenomen

Dagverslag vrijdag 2 december 2016

Wat was dit een heerlijke eerste (hele) dag in Kenia! Vanochtend zijn we voor het ontbijt naar het Roussel House gereden en hebben we  genoten van lekkere broodjes met ei en ander beleg. Omdat we nog niet op de kamers konden hebben we tot aan de lunch buiten gezeten en hebben we lekker van het warme zonnetje genoten. 2,5 uur na het ontbijt was het alweer tijd voor de lunch, een warme hap, met onder andere rijst, vlees, gefrituurde aardappel en verschillende soorten fruit.

Nadat we allemaal onze buik vol hebben gegeten, is het tijd voor een stukje Keniaanse cultuur en Esther van LISP vertelde ons hierover. Het college duurde niet heel lang, maar iedereen begon een beetje in te zakken en moe te worden van de te korte nacht die we hadden gehad. Er wordt weer gevraagd of de kamers al gereed zijn en wanneer ze terugkomen, vertellen ze ons dat we nog een nacht in het andere verblijf moeten slapen omdat de gasten toch nog blijven. Iedereen baalt dat we nog niet ons eigen plekje hebben, maar we gaan eerst onze zinnen verzetten op de Masai-markt. Van te voren nog even geld pinnen, waarna de groep in tweeën wordt gesplitst. De ene groep gaat naar de Masai-markt en de andere groep gaat naar een grote supermarkt. Dit systeem werd op een gegeven moment omgedraaid. Op de Masai-markt waren echte Afrikaanse spulletjes te koop. Er werd veel afgedingd! Verder kochten we allemaal iets kleins voor ons eigen sintenklaas dobbelspel wat we later deze week hebben!

Na terugkomst was het weer lang wachten, vooral omdat we niet in de kamers konden. Net voor het eten kregen we het bericht dat we toch in het Roussel House konden blijven en iedereen was helemaal blij met de kamers. Na het avondeten, wat weer ongeveer hetzelfde was als vanmiddag, hebben we een good evening conversation gedaan in kleine groepen. In deze groepen bespreek je de dag en kun je persoonlijke verhalen kwijt. Daarna konden we allemaal lekker onze eigen gang gaan en voor veel van ons was dat slapen!

Wachten op de bus na een nacht geslapen te hebben in een andere verblijfplaats. Tijd om naar het Roussel House te gaan

Het ontbijt in het Roussel House

Gezellig ontspannen en wachten tot de lunch

(warm)lunchen in het Roussel House

Vooraanzicht van het Roussel House

College over Kenia van de Keniaanse vrouwen Esther en Jasinta

Lopen naar de supermarkt en de Masai-markt

Souvenirs kopen op de Masai-markt

Na het afdingen een mooi armbandje om de pols