Robert Doornenbal

Lid kenniskring Geestelijk Leiderschap

Meer weten??  

Bart Cusveller

Lector Verpleegkundige Beroepsethiek

Meer weten??  

Vera Prins

Student Communicatie

Meer weten??  

GebroedersDardenne

(bron: feed://cultuur.canvas.be/feed/ )

 De gebroeders Dardenne maken al hun films samen, van scenario tot en met regie. Jean-Pierre (°1951) volgde een theateropleiding, Luc (°1954) studeerde filosofie. Ze groeien op in de buurt van Seraing. Dit verpauperde industriegebied aan de Maas vormt het decor van al hun films.

In het begin van de jaren ’70 maken ze samen hun eerste films. Het gaat om documentaires die verhalend zijn, vaak erg naturalistische portretten van figuren uit hun geboortestreek.

Samen ontwikkelen ze dan hun eerste scenario voor een fictiefilm. ‘Falsch’ (1987) is hun debuut, gevolgd door ‘Je pense à vous’ (1992). Over geen van beide films zijn ze zelf achteraf tevreden.

Dat verandert met ‘La promesse’ (1996). Het is hun eerste internationale succes. Drie jaar later wint ‘Rosetta’ (1999) in Cannes de Gouden Palm. Het is de eerste van vier Cannes-overwinningen. In 2002 ontvangt Olivier Gourmet de prijs voor beste acteur voor zijn rol in ‘Le Fils’. De tweede Gouden Palm komt er voor ‘l’enfant’ en in 2008 krijgt ‘Le silence de Lorna’ de prijs voor het beste scenario.

Typerend voor hun films is de sobere, realistische filmstijl. Jean-Pierre en Luc Dardenne hebben zichzelf geschoold in het filmvak en ontwikkelden eerder intuïtief een eigen “méthode Dardenne” waarmee ze scenario, casting, kostuums, productie en regie van de film zelf in handen houden.

Hun personages bevinden zich op cruciale momenten in hun leven, een leven dat zich afspeelt in een milieu van sociale achterstand. Alles draait om existentiële vragen over leven en dood, een universele thematiek. Dat verklaart waarom de films – ondanks hun Waalse couleur locale – internationaal erg gesmaakt worden.

maandag, 06:00

Donderdag 12 augustus 2010

Het portret van het Luikse regisseursduo begint op het filmfestival van Cannes. De gebroeders Dardenne krijgen er in 2008 voor ‘Le silence de Lorna’ de prijs voor het beste scenario. Twee keer al wonnen ze een Gouden Palm: voor ‘Rosetta’ en ‘L’enfant’.

Hun films spelen zich af in en rond het industriegebied aan de Maas, hun geboortestreek. Jean-Pierre en Luc gidsen ons langs markante plekken van hun jeugd. Het zijn ook de plaatsen waar hun personages ronddolen als marginale figuren in een grauw, verpauperd industrielandschap. Rauw-realistische verhalen brengen ze, maar altijd glanst er wat hoop door in de schijnbare troosteloosheid.

Nooit laten de gebroeders Dardenne buitenstaanders toe op hun filmset. Toch geven ze hier een uitgebreide inkijk in de ‘méthode Dardenne’. Ze doen alles samen: van regie tot montage, promotie en productie. Vier ogen en oren maken het verschil.

een documentaire van Jan Blondeel - interview: Jos Van den Bergh

Jean-Pierre en Luc Dardenne zijn twee broers die als een ondeelbare eenheid werken. “Het enige dat ons kan tegenhouden om een nieuwe film te maken, is dat één van ons beiden sterft.”

Het portret in de reeks Goudvis speelt zich af waar ook hun films zich afspelen: in en rond Luik. Slechts één keer verlaten de makers de geboortestreek van ‘les frères’, om mee te reizen naar het filmfestival van Cannes. In 2008 winnen de Dardennes met ‘Le silence de Lorna’ de prijs voor het beste scenario. Tien jaar geleden kregen ze er voor ‘Rosetta’ hun eerste Gouden Palm; vier jaar geleden volgde een tweede voor ‘L’enfant’.

Nooit laten ze buitenstaanders toe op hun filmset, maar de makers van Goudvis krijgen een eigen ‘making off’. Tijdens een boottocht op de Maas gidsen de broers hen langs de locaties waar ze hun camera’s opstelden. En passant wordt de school bezocht waar ze besmet werden door het cinemavirus.

“De landschappen uit je jeugd zijn de enige die echt bestaan,” zegt Jean-Pierre en we kijken naar de grauwheid van de non-ferro industrie uit Seraing, waar sociale actie toen nooit uit de lucht was. “Een decor dat we niet kiezen voor de couleur locale, maar als een kader waarin zich al onze verhalen afspelen, waarin onze personages dolen als een wees,” zegt Luc.

Ze zijn autodidact in het vak en hebben een eigen ‘méthode Dardenne’ ontwikkeld om films te maken. “We werken alsof we één persoon zijn: scenario, casting, productie, decor, regie, àlles doen we samen,” zegt Luc. Jean-Pierre vult aan: “We willen gewoon alles onder controle houden”. Toch creëert die controle juist vrijheid voor de acteurs. “We hebben zo’n vertrouwen in hen dat je alles vergeet. Je staat altijd in je blootje,” vertelt Fabrizio Rongione, acteur uit ‘Rosetta’ en ‘Le silence de Lorna’.

Hun films zijn - net als de documentaires waarmee ze debuteerden - portretten van mensen die existentiële keuzes maken in hun leven. Luc Dardenne: “Onze personages zitten in situaties die hen gevangen houden, impasses. Wat ons interesseert zijn de momenten waarop je bezig bent met vragen over leven en dood. De hoop bestaat erin dat iemand verantwoordelijk wordt voor een ander. Als je je verantwoordelijk gaat voelen voor een ander, dan word je mens.” Zou het kunnen dat die universele thematiek verklaart waarom hun films internationaal aanslaan?

Met getuigenissen van …

Patrick Duynslaegher (hoofdredacteur Focus Knack); Tomoko Ishibashi (Variety, Japan); Jason Anderson (Eye Weekly, Canada); Norman Wilner (Now, Canada); Stijn Coninx (filmregisseur) ; Jean-Marie Hermand (oprichter ‘les Grignoux’) ; Armand Gatti (theatermaker/auteur); Olivier Gourmet (acteur); Arta Dobroshi (actrice); Jérémie Renier (acteur); Fabrizio Rongione (acteur)