Robert Doornenbal

Lid kenniskring Geestelijk Leiderschap

Meer weten??  

Bart Cusveller

Lector Verpleegkundige Beroepsethiek

Meer weten??  

Vera Prins

Student Communicatie

Meer weten??  

Mijn Gamehistory

Waarom zou ik niet beginnen met een verhaal, dat van mijn eigen game-geschiedenis.
Want ooit ergens begon er een spel met de realiteit...

Ik sla de periode tot na mijn middelbare schoolperiode (1977-1982) over en begin met mijn eerste kennismaking met een computergame.

Op de Pedagogische Academie (1983-1986) speelden wij als klasgenoten helicoptergames op computers die later Apple's bleken te zijn en arcadegames konden hosten. Chopper Command was een soort paratrooper waarmee dit overzicht uit die tijd begint.

 

In 1986 kwam ik voor het eerst de zogenaamde strategy games tegen, toen nog geheel als bordspel. Daar aan de singel in Utrecht ontdekte ik dat er ook anderen waren die graag gameden.

In mijn tweede studentenhuis (1993-1996) kregen we een Pentium. Eerst speelde ik nog van een diskette, later kon je het spel installeren en vervolgens spelen, zonder veel beeld en met een gebrekkig geluid. En natuurlijk in DOS.

Zo speelde ik The Great Battles of Caesar-serie, eenvoudige graphs (SVGA) die voor eenvoudige veldslagen produceerden, zeer overzichtelijk met een weinig gevarieerd deuntje: kijk hieronder naar een video (zonder gamegeluid) van dit turn based spel uit de beginjaren 90.

Later, na 2004 kwam ROME Total War in 2004 uit. Dat was na het bouwen in Caesar II en III een geheel andere gameplay, met 3D ervaringen. Maar daarvoor had ik nog een sterke gamersexperience.

Ook vele uren speelde ik een combat flight simulation game via diskette (en een raar wachtwoord). Een MBO-collega had een flight simulator met veel betere graphs maar daar gebeurde niets. Als Chuck Norris kon ik real time dog fighten en missies uitvoeren. Achter een PC en zonder stuurknuppel.

In 1998 verscheen Warhammer Dark Omen. Dit was een strategy-game die realtime elementen verbond aan een 2D omgeving waarin de camera je een 3D ervaring kon geven. De hoogten in het landschap en unieke eenheden, met de typische gameplay en storyline, waren een bijzondere combinatie. Hieronder een voorbeeld van deze goed besproken apocalyptische game vlak voor het decennium einde.

Andere games, in diverse genres: Command & Conquer (1995); 1944 Across The Rhine (1995); Myth The Fallen Lords en Myth II (1997); Panzer General II (1997), Steel Panthers III (1997) en Allied General (1999); Hidden & Dangerous (1999);

De RTS (Real Time Strategy) game Sudden Strike (2000) heb ik ook uitgespeeld evenals de slagen van Napoleon in Fields of Glory (1993) met de onderstaande graphs in een DOS omgeving.

De game wordt nog steeds gehost en is te downloaden, en ik begrijp nog steeds niet alle mogelijk commando's en acties die daarom zouden kunnen volgen. Maar wat een gameplay!